ANNA WAHLGRENS GRYMMA METODER MOT BARN...

...är något som gäckat både mig och massor med föräldrar extremt mycket de senaste dagarna, framförallt hennes metod "tryckpressen" där man med våld ( AW-anhängar kallar det något annat som ska låta positivt) pressar ner barnets kropp och huvud mot madrassen trots att barnet kanske inte alls vill ligga så eller ha huvudet åt det hållet som AW anser.

Nu är denna metod inte den enda som jag (och många andra) anser är grova kränkningar mot försvarslösa barn. Hela hennes metod SHN (sova hela natten) är som ett militäriskt schema där barnen ska sova äta och bajsa på bestämda tider. Och ett barn som t.ex. vaknar av att det  har bajsat ett par timmar  innan det är bestämt att barnet får vakna får INTE tas upp för blöjbyte utan ska genast med diverse metoder fås att somna om omgående. Detta har självklart i flera fall lett till att bebisars bajsiga blöjor har ignorerats och lett till såriga och sönderfrätta rumpor.

Det finns många exempel att läsa på AW's hemsida i forumet om hur föräldrar påhejas av s.k. SHN-kurare inkl AW själv emellanåt att göra alla möjliga galenskaper mot sina barn...
här är bara några exempel


En liten pojke ska enligt råd till undrande förälder ignoreras om han vill bajsa efter läggdax, för det gör man minsann innan man ska lägga sig

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Marie/Skrivbord/AW/pojke%20f%C3%A5r%20ej%20bajsa%20d%C3%A5%20han%20beh%C3%B6ver.php.htm

I denna länk kan man läsa om just detta med att inte byta bajsblöja och här svarar bla AW själv till den undrande föräldern. Lägg också märke till hur AW hånar den person som reagerat på rådet att låta barnet sova i bajsblöja

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Marie/Skrivbord/AW/ej%20byteefter4.php.htm


En mamma som får bestämda råd om att INTE ta upp sin sjuka pojke på natten då han skriker, för enligt SHN så ska han sova PUNKT! och det spelar ingen roll att han kanske vill ha närhet eller liknande, rådet är att inte ta upp honom alls..föruom en person som säger "Ibland måste man faktiskt ta upp barnet ur sängen när nöden kräver tex. om de får svårt att andas." Man ska alltså inte utöver det ta upp ett barn som är sjukt om det vaknar på natten

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17295&postdays=0&postorder=asc&start=0

Här är det en mamma som har en 6 månaders bebis som bl.a. vaknar lätt. Lägg dock speciellt märke till HUR AW anser att hon ska bete sig och tänka om sin lilla bebis, men också hur mamman blir rådd till att helt ignorera sin bebis genom att torka en fläck på fönstret


http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17180&postdays=0&postorder=asc&start=0


Som sagt, det finns hur mycket vidrig dokumenterad läsning på AW's forum som helst. Och ett fall som nu är borttaget handlade om en liten pojke som då han skulle sova dunkade sitt huvud i spjälsängen så att han fick blåmärken och det inklusiver hela scenariot hur SHN-kurare inkl AW själv hejade på föräldrarna som trots att barnet skadade sig själv och visade extrem ångest inför läggdax, skulle kuras till vilket pris som helst. Och det var ett grymt högt pris denna lilla pojke fick betala påhejade av outbildade fanatiska AW-anhängare....

Jag blir så illa berörd av hur alla dessa barn behandlas att jag emellanåt måste "stänga av" och jag tappar då också helt min konstruktiva sida då jag ska ifrågasätta dessa metoder bla på FL där trådar dyker upp lite då och då om hur illa barn behandlas i AW's anda... jag tystnar alltså..kan inte formulera mig alls.

Här kan du följa den senaste tråden som startade i samband med den s.k. filmsnutten om "tryckpressen", den togs dock snabbt bort på AW's sida.


http://www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43486279.html

Här kan du också läsa artikeln som aftonbladet publicerade idag som handlar om just AW's metoder

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab


Läkaren Lars H Gustavsson har även han reagerat på filmen "tryckpressen" och här kan du läsa vad han skriver om detta

http://larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/#comment-195


Här kan du själv läsa i en av upplagorna av Anna Wahlgrens bok Barnaboken om hur Anna Wahlgren sätter  händerna om halsen på en 6-årig flicka och hotar att strypa henne...att AW sedan dessutom trycker det i sin bok visar verkligen att hon inte har någon som helst insikt i VAD hon har gjort och att det dessutom var/är olagligt.





Och slutligen så länkar jag igen till den sidan där du kan skriva på en namninsamling att du protesterar mot Anna Wahlgrens metoder


http://www.namnlista.se/vi-som-ar-emot-anna-wahlgrens-metoder/



Kommentarer
Postat av: Beyond Eternity

Jag har precis sett att den första och andra länken inte fungerar...ska se om jag kan fixa det.

2009-04-29 @ 23:44:17
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Eva

Tack för att du skriver om detta! På grund av AW metoder var den första tiden med mitt barn något jag helst vill glömma. Jag ångrar så mycket att jag anammade dom. Fortsätt ta upp ämnet så fler får upp ögonen.

2009-11-24 @ 08:22:25
Postat av: Beyond Eternity

Eva

Det fanns alldeles säkert helt fantastiska stunder med ditt barn den första tiden som du i stället kan lägga fokus på och komma ihåg.Och din avsikt var ju att göra det bästa för ditt barn och vem skulle kunna ana att en känd person hittar på helt vansinniga sovametoder för det käraste vi har utan att överhuvudtaget bry sig om barnen?



Om du orkar och vill så skulle jag gärna vilja 'höra' din berättelse om hur du dels fick reda på SHN/AW och dels hur du blev bemött och vad du ombads att göra då ditt barn inte kunde sova, helt enkelt hur det gick till då du "indoktrinerades" att använda AW's metoder. Du kan göra det helt anonymt så klart, maila mig i så fall till [email protected]

Jag har dock full förståelse för om du inte vill och respekterar det.

Ta hand om dig o din lilla:-)

/Marie

2009-11-24 @ 22:44:20
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback