KL. 11.00 SKA JAG KONTROLLERAS AV STATEN

...eller i alla fall arbetsförmedlingen och just detta kontrollerande  väcker alltid "upp till kamp-känslor" i mig, för ingen ska kontrollera mig! När jag i mitten på mars var på arbetsförmedlingen och anmälde min första arbetslösa dag, så fick jag en grön tjock mapp med mig med diverse broschyrer (som talar om att arbetsförmedlingen ska coacha mig till ett jobb!) inklusive en lapp där jag kallades till möte den 15/4 KL 11.00 och i punktform har de också skrivit VAD jag MÅSTE  ta med mig:
  • legitimation
  • de ansökningshandlingar du använt dig av vid ditt senast sökta arbete
  • intyg och betyg från tidigare anställningar och/eller praktikplatser
Man häpnar!!!

Legitimation kan jag förstå att man måste visa upp, men hur mina ansökningshandlingar ser ut har absolut ingen med att göra mer än dem jag söker arbete hos och detsamma angående intyg och betyg från tidigare jobb så är det inte heller något som någon arbetsförmedlare ska gå igenom.

Och tänk den gången när jag kallades till familjerätten ang utredning av faderskap då Neo hade blivit född. Precis som alla andra som fått barn (som inte är gifta) så kallades jag till ett möte där jag skulle svara på rejält kränkande frågor som t.ex. om jag var tillsammans med den troliga fadern vid konceptionstillfället(!!!!) Och de krävde också att få veta hur mycket Neo vägde då han föddes för att med någon beräkningstabell kunna räkna ut så att jag inte ljög om när han blev till.
MEN VAD FAN!!

Och när jag till slut kort men bestämt talade om att Neo har kommit till genom insemination med okänd donator, så ansåg familjerätts-kvinnan att hon hade rätt att kräva journal eller intyg från kliniken där jag hade insmeninerats som bevis. Jag svarade att de kunde få titta på det kvitto jag hade med mig från kliniken. När hon läst det så sa hon att hon skulle ta en kopia, vilket jag genast satte stopp för. Kvinnan hade då en lång utläggning om att om inte jag bevisade skriftligt att mitt barn hade kommit till på en klinik så kunde fadersakpsutredningen inte läggas ner och jag skulle gå miste om bidragsförskottet.

Med hot försökte alltså denna kvinna att få mig att lämna ifrån mig detta papper så att de kunde koipera det.
 "Jag ska kolla upp detta och hör av mig sen" sa jag och gick sen därifrån. Med den utbildning jag har och den kunskap om mina rättigheter enligt socialtjänstlagen o.s.v. så vet jag att detta som denna kvinan höll på med INTE kunde styrkas i någon lagtext alls.
Jag gick ändå hem och lusläste alla lagtexter kring detta och självklart hade jag rätt (HA!). Jag skrev ett mycket konstruktivt men bestämt brev om detta till familjerätten, att även om inseminationer ställer till problem för er i faderskapsutredningar så har ni ingen som helst laglig rätt att kräva någon form av journal eller intyg av mig. Ni får helt enkelt lita på det jag säger om hur han blivit till.

Man undrar ju hur de kräver att en verklig fader ska kunna besvisa att han är far till ett barn som blivit till i ett par-förhållande, ska paret ha haft ett vittne som skriftligen intygar att de satte på varandra exakt 9 månader innan barnet föddes??



*****

Detta är så typiskt storebrors-fasoner och det jag skrivit ovan är bara några få exempel. Denna kontroll överallt och krav på intyg hit och dit oavsett om de har rätt att kräva det eller inte, förekommer inom alla myndigheter och "wanna-be-myndigheter"...men det har gått för långt och det väcker som sagt numer alltid rebellen i mig då det krävs en massa saker som underförstått talar om att jag inte är att lita på och att jag nog inte är kapabel att ta hand om mig själv.

Denna kontroll/övervakning under decennier har skapat människor som blir alltmer oförmögna att lita på sin egen förmåga och handlingsförlamningen följer hand i hand. Själva kontrollen och övervakningen har i sig också skapat många fler bedragare, för i trängda och tvingande situationer görs de mest idiotiska handlingar...
Tvång och kontroll har aldrig gett och kommer aldrig att ge några speciellt positiva följder och frågan är när det kommer att ske en förändring ang allt tvång, om alls?


Vi människor tror att vi är så fria och att vi väljer
allt  själva  i ett demokratiskt samhälle, men vi är både  kontrollerade och bevakade överallt på olka sätt och tyvärr så är det alldeles för många som bara gör som de blir tillsagda utan att kolla upp sina rättigheter alls. Detta sker dagligen och över våra huvuden som om vi alla är lögnare och smitare/bedragare.

Om vi i stället hade getts möjlighet att någon  gång få visa att vi faktiskt kan själva och att de flesta, om de får förtroendet, nog faktiskt är ganska hederliga schyssta människor som klarar av både det ena och andra utan att någon hela tiden måste kontrollera allt.




Kommentarer
Postat av: Beyond Eternity

kollar bara om min kommentar-funktion fungerar

2009-04-15 @ 21:18:58
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback