"Kronfågel är bra mat från Lantmännen" (uttalande i raklam för kronfågel på tv)

Bra mat???
Plågade kycklingar som levt instängda hela sitt korta liv och tvingats leva i en grymt onaturlig miljö, en miljö de knppt kan röra sig på, där "de växer så snabbt att de får ont", se hela artikeln från Djurens Rätt nedan



"I Sverige dödades
76 108 920 kycklingar år 2008.(1) Kycklingarna kläcks i maskiner och får aldrig träffa hönan.(2) De hålls inomhus i stallar som rymmer tusentals individer.(2) I Sverige får man ha högst "36 kilo kycklingar per kvadratmeter", vilket motsvarar som mest 24 kycklingar per kvadratmeter.(2)


Kycklingarna betalar priset för tillväxten
Många kycklingar får benproblem orsakade bland annat av den tillväxtinriktade aveln. De växer så snabbt att de får ont och i en studie hade drygt 15 procent av kycklingarna försämrad rörelseförmåga.(3) Ytterligare ett allvarligt djurskyddsproblem inom kycklingindustrin är att avelsdjuren får gå hungriga.(4) Om de fick så mycket mat de skulle vilja ha ökar risken för dödlighet och störd äggproduktion på grund av den höga tillväxten.(4)


Farlig väg till slakterietKycklingarna får leva i ungefär 35 dagar innan de dödas.(2) Årligen skadas och självdör omkring 140 000 kycklingar i samband med transport till slakterier i Sverige.(5)


Kycklingslakt
På slakterierna hängs kycklingarna upp och ned i fötterna, vid fullt medvetande.(6) Detta är mycket smärtsamt, inte minst för de fåglar som har benskador.(7) Hängandes upp och ner förs fåglarnas huvuden genom ett elektriskt vattenbad för att de ska bedövas innan halsen skärs upp och djuren förblöder till döds.(6)"


Källor
1. Jordbruksverket (2009) Animalieproduktion. Års- och månadsstatistik - 2009:3.
2. Svensk Fågel. Internet: www.svenskfagel.se. Sidan besökt 2008-01-03.
3. Sanotra G. S. & Berg C. (2003) Investigation of lameness in the commercial production of broiler chickens in Sweden. Inst. för husdjurens miljö och hälsa, SLU, Skara. Specialarbete 22. 48 sidor.
4. European Commission (2000) The Welfare of Chickens Kept for Meat Production (Broilers). Report of the Scientific Committee on Animal Health and Animal Welfare.
5. Livsmedelsverket. Personligt meddelande 2007-03-07.
6. Berg C. (2007) Nytt om slakt och avlivning av fjäderfä. Fjäderfä 10/2007: 18-23.
7. Gentle & Tilson (2000). Nociceptors in the legs of poultry. Animal Welfare 9, 227-236.

KÄLLA: Djurens Rätt




Att kalla kyckling för bra mat är dels att lura konsumenterna men också ett direkt hån mot dessa plågade djur,
så min uppmaning är

BOJKOTTA KYCKLINGINDUSTRIN!!

Läs gärna mer om hur dessa djur behandlas
  Bakom stängda dörrar



Kommentarer
Postat av: sofia

Nu är ju jag en köttätare oh äter även kyckling men en liten tanke till detta med tällningstagande om industrin som förser oss med animaliska produkter... Många av mina vänner är "vegetarianer" just pga detta men de glömmer just de ovannämnda industrin som faktiskt i mångt och mycket är betydligt värre än köttindustrin... Dubbelmoral javisst.. Nej du fram för lokalproducerat och lokala slakterier så man kan härleda det man äter och om man vill gå och se djuren i ögonen och påverka deras situation. Köttätare kommer vi i människoasläktet alltid vara men vi har et ansvar i vart vår middags mat kommer från och att den vi äter har haft ett bra liv och ett "bra slut" Här hemma köper vi kött från lokalbonden trots att det är "förbjudet" men då vet vi precis hur djuren är behandlade.

2009-08-31 @ 14:30:46
Postat av: Beyond Eternity

Jag gör allt vad jag kan för att inte döma dem som äter kött (även om jag borde ha bitit mig i tungan i bland).

Jag vet att det är svårt att ändra på invanda levnadsmönster. Så att göra som du gör, att köpa kött från lokalbonden så att nu vet hur djuren har haft det är ett steg i helt rätt riktning.



Jag hängde inte med riktigt, du skrev att dina vegetarian-vänner glömmer ang det jag tagit upp i mitt inlägg...äter de alltså kyckling, eller?

2009-08-31 @ 14:37:22
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: sofia

Ja visst de kallar sig "vegetarianer" för att de inte gillar köttindustrin men de smaskar gärna i sig kyckling kassodlad lax full av antibiotika och ägg. Lika vidrigt som köttindustrin om inte värre är ju den hanteringen..

2009-08-31 @ 22:39:35
Postat av: Beyond Eternity

Men vegetarianer är de ju inte. Har de verkligen så dåligt koll på kycklingindustrin? Har du påpekat det nån gång? Det låter som om de behöver läsa på lite..

2009-09-01 @ 20:30:46
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Laks

Kycklingarna har det värst. Det var dem som fick mig att bli engagerad påriktigt. Ingenting gör mig så arg som att se en bild på en veckas gammal kyckling som försöker kräla sig fram till matskålen. Hjärtat brister.

2011-08-15 @ 22:18:47
URL: http://laks.webblogg.se/
Postat av: Laks

Kycklingarna har det värst. Det var dem som fick mig att bli engagerad påriktigt. Ingenting gör mig så arg som att se en bild på en veckas gammal kyckling som försöker kräla sig fram till matskålen. Hjärtat brister.

2011-08-15 @ 22:19:13
URL: http://laks.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback