"Chatten" med Anna Wahlgren

De som följt uppståndelsen kring Anna Wahlgrens metoder om hur barn ska sova och fostras, känner nog redan till den s.k. chatt som Familjeliv  hade anordnat och utannonserat och som ägde rum i går förmiddag.

Jag kan ju säga att jag själv inte trodde så speciellt mycket på det hela, jag var tveksam till om det alls skulle ges några konkreta svar på  alla de upprörda frågor som florerat senaste tiden ang hur barn far illa i AW's anda.

Möjligtvis hoppades jag på att AW skulle ge svar på och förklara   i alla fall de värsta händelserna som man på hennes forum har kunnat läsa om, som t.ex. pojken som dunkade huvudet  så att han fick blåmärken i 15 nätter under kuren och som uppvisade en extrem ångest inför varje gång han skulle läggas, eller om det galna råd om att låta ett litet barn sitta fast med benet  mellan spjälorna i spjälsängen. Jag önskade också innerligt att få svar på varför AW så envist hävdar att hennes metoder passar ALLA barn, då vi alla andra VET att barn är individer och kan alltså inte svara likadant på olika metoder.
Att få svar på varför kritiken är så otroligt svår att ta för AW genom att hon skyller ifrån sig och utmålar sig som ett offer, var föga troligt men jag skulle så klart bli glatt förvånad om jag hade fel i det.

Nu med facit i hand så blev denna chatt tyvärr ännu  en uppvisning av Anna weahlgren i konsten att både vara arrogant och svara genom att prata om något annat än det frågan gällde.

Det upptäcktes något annat märkligt med dessa svar och det var att AW la in flera likande frågor som hon sedan besvarade med att hänvisa till tidigare svar. Många undrade varför då det efter moderering av FL var helt fritt för AW att själv välja frågor som hon skulle svara på. Detta kan man ju bara spekulera i men jag tror att detta blev ett effektiv sätt att undvika att svara på en hel del frågor, då dessa dublett-frågor tog både tid och plats eftersom det sjävlakLart bara fanns plats för ett visst antal frågor.

För mig blev chatten ett mycket eneklspårigt redsakp där AW kunde svar hur som helst och ingen kunde ifrågasätta svaren som flera gånger inte var svar på frågan och tyvärr så anser jag att AW bara bekräftade att hon agerarde som hon brukar; att undvika svara, svara spydigt  eller att svara genom att misskreditera någon/något annat.

Jo det fanns visst de som fick raka och tydliga svar på deras specifika frågor, men det var mest när frågeställaren ställde frågor som var positiva för AW.

Här följer några frågor och svar, bedöm själva om frågeställaren verkligen får svar eller om det handlar om ett för AW vanligt sätt att undvika kritik på (länk till chatten längst ner). 



Melly  -  Ons 3 jun 16:07
 
Varför påstår du att det är flera år sedan du gav brutala råd som att barn som fastnar med benet mellan spjälorna i sängen ska inte hjälpas loss utan ska få krångla sig loss helt ensamna? När det bara är knappt ett år sen (15 juni 2008) som du skrev just det rådet på ditt forum?
Och varför tog du bort filmklippet med Tryckpressen? Står du inte för dina egna råd när det börjar blåsa?
 
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:06
 
Det som för mig att förlora tålamodet - till slut - är när folk beklagar sig över sina barn som ställer till ett sådant h-e för dem. Allt är omöjligt, försöker de tala om för mig. Det är det inte alls, försöker jag tala om för dem. Numera är jag bättre på att mota gnällspikarna i grind. De som behöver ett h-e att gnälla över, kommer ändå att se till att h-et fortsätter glöda. Kram!

*****


Undrande (Anonym)  -  Igår 11:00
Jag skulle vilja veta varför du inte bemöter kritiken och ger sammanhanget istället för att bara nedvärdera kritikerna?
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:11
Jag tycker nog jag har gjort det ganska ordentligt på Newsmill nu. Kram!

(och det AW hänvisar till kan läsas här www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarn...)
*****

cissi67  -  Igår 10:59
Du har i dina krönikor kallat oss som är medlemmar här för "intelligenssvag populas", och någonstans i ditt forum kallas vi FL-packet, vad kommer det sig att du då vill chatta med oss?
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:12
Det finns mycket annat på Familjeliv än folk som genom tusensidiga trådar har som sport att smutskasta mig. Kram!

*****

Carro (Anonym)  -  Igår 11:07
Hur ställer du dig till det barnläkare tycker om dina metoder..Är dom helt ute och cyklar eller finns det någon sanning i detta?
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:36
Nej, det finns prestige. Jag undergräver deras auktoritet. KLart de måste angripa mig men man kan inte i längden tvinga folk till lydnad medelst skrämselpropaganda. Barnaboken säger "Gör så här, så slipper du problem" - och SHN-boken säger "Gör så här, om du redan dragit på dig problem" - och vips är det jag och mina råd som hjälper, inte etablissemangets. Jobbigt, förstås. Den som inte är sjuk går inte till doktorn. Kram!

*****

Ord blind  -  I förrgår 16:55
Ville bara säga att jag tycker det är modigt av dig att möta medlemmarna av FLs forum! :)
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:46
Tack! Jag har väl blivit hårdhudad mot allt detta hat (som visst inte kommer från ALLA ställen på FL) men det som fortfarande och alltid gör mig verkligt ont är att tänka på hur dessa illasinnade, förtalande, direkt ljugande, illvilliga människor rimligen själva har barn, och vad lär de dem?!


*****

miss nöjd  -  Igår 11:14
Har du viss förståelse för varför vissa människor tycker dina metoder är barnmisshandel? Kan du se saken ur deras vinkel om ens lite eller är det helt oförståeligt för dig?
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:51
Visst går det att läsa Barnaboken eller Internationella Sova hela natten som F-n läser bibeln. Poängen med mina råd är att de fungerar, i praktiken. Min måttstock är fortfarande BARNET. Se på barnet! Om det ore misshandel att till exempelvis lägga tillrätta och buffa, eller vagna - varför protesterar då inte ungen? Är den dum, eller? I don't think so! Kram.

*****

CloudBerry the 1st  -  Igår 11:18

Varför tror du att det är onormalt för barn 0-2 år att vakna ett par gånger under natten? Var har du fått den teorin ifrån?

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:01

Onormalt? Barn ställer frågor, och det de främst frågar efter är säkerhet. Faktisk och fysisk säkerhet, den vi alla försäkrar oss om innan vi går till sängs. Se svar ovan! Kram!

 

*****

Leefen  -  Ons 3 jun 17:40

På vilka grunder vet du att dina metorder inte är farliga för barn?

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:06

Ja, hur vet du att ditt sätt att leva inte är farligt för dig? Vad går du efter? Ditt välbefinnande, eller hur? Kram!

 

*****

CloudBerry the 1st  -  Igår 11:19

Varför tror du att det är bättre att en förälder styr sitt barns behov av sömn än barnet själv?

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:10

Styr? Visst, vi får höra att "Barn tar sig den sömn de behöver", men då tycker jag att barn ska få ta sig den mat de behöver också. Eller hur! Kräla till kylskpet och yla. Eller dra av mamma tröjan och fiska fram bröstet ur hennes behå. Eller behöver barnet möjligen lite hjälp för att överleva från ena dagen till den andra? Kram!

 

*****

"Om en viss kyrka grundade denna kommitté behöver ju inte den som stöder arbetet för mänskliga rättigheter tillhöra religionen ifråga."

Nu jobbar ju inte KMR för mänskliga rättigheter vilket namnet kan antyda utan för utrotandet av psykiatrin... visste du inte det?

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:15

Well - "utrotande" är kanske inte detsamma som ifrågasättande. Vilket KMR världen över ägnar sig åt och jag i all blygsamhet med dem. Är psykiatrins skadeverkningar främmande för dig? Är du fullständigt oupplyst? Ändra då på det per omgående, tycker jag! Kram

 

******

linda 84  -  Igår 12:02

hur förklarar du att du anser att man ska tvätta barns munnar med tvål om de svär? att du jämför spädbarn som inte kan komma till ro med en sköldpadda som hamnat på rygg? att när ditt barn gnäller, ska du som mamma låtsas putsa fönstrena för att "ditt barn ska se att mamma har viktigare saker för sig"? att inte byta bajsblöja bara för att det är vargtimme? oerhört tacksam för svar!

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:22

Nu tror jag ju inte alls att du är särskilt "oerhört tacksam för svar"... Jag säger till dig som Ulf Adelsohn en gång sa till en ovanligt tjatig journalist: "Antingen vill du inte förstå, eller också är det något annat fel." Kram

 

*****

va (Anonym)  -  Igår 11:56

du skriver att om dina metoder var barnmisshandel så skulle bebisarna protestera men det har jag läst på ditt forum att många barn är ledsna och protester precis som babyn i ditt klipp tryckpressen

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:31

Ja, vad kom först, hönan eller ägget? Det "tryckpressade" barnet - som skrek - blev mycket riktigt lugnt,på någon minut bara, men det klippte man bort i det olagligt nerladdade klippet på Youtube. Kram på dig.

 

*****

Bei Bei  -  Igår 12:11

Varför uppmuntrar du andra människor att helst inte anmäla till socialjouren om man misstänker att ett barn far illa. Vet du om att det är emot lagstiftningen att blunda för misstankar om att ett barn far illa?
(Källa; ditt svar i senaste numret av "Hem & Hyra" i expertpanelen)

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:34

Visst kan man anmäla. Men vad leder det till? Samhället är inte, och har aldrig varit, någon särskilt bra mamma. Jag tycker det är bättre att direktkommunicera med barnet. Kram!

 

*****

Anna (Anonym)  -  Igår 12:14

Hur ser du på att tex. Lousie Hallin och Malin Alfvén tycker att man skall låta barnet få äta på nätterna fram till 1,5 år och att det faktiskt behöver det för att hjärnan skall utvecklas?

 

Anna Wahlgren  -  Igår 12:36

Se junikrönikan på min hemsida! Ja, nya dekret har utgått så att den mamma som inte ammar nätterna igenom ska veta att hon äventyrar barnets hjärnas utveckling. Fint! Hon behöver också kolla barnets andning var femte minut. Hej och hå, ursäkta. Finns det fler knep för totalt kvinnouförtryck? Kram!

 

*****

CloudBerry the 1st  -  Igår 11:16
Känner du ingen som helst oro över att "Tryckpressen" kan missbrukas av psykiskt utmattade föräldrar som går för långt i metoden så att barnet skadas?
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:56
Den såkallade tryckpressen lugnar de mest hysteriskt skrikande små barn. Lugn i stugan är vad "psykiskt utmattade föräldrar" behöver för att INTE tappa besinningen och kanske skaka barnet (vilket görs med barnet på rygg och huvudet fritt). Kram!


*****

Verum  -  Ons 3 jun 16:23
Har du några betänkligheter över att stödja en scientologisk organisation(KMR)?
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:37
Har redan svarat på frågan. Jag förser mig med fakta i psykiatriträsket.

(här kan du läsa om VAD det är för sida som
AW menar att hon inhämar "fakta" ifrån  http://www.kmr.nu/ )


*****

missli (Anonym)  -  Igår 11:03
Hej
Jag har en son snart 5 som är så elak mot våra djur. Han kan slå, sparka, skrika och vara allmänt stressande. Många ggr gör han det bara i "förbifarten".
Vad kan man göra?
 
Anna Wahlgren  -  Igår 11:20
Jag tyckte jag svarade precis på detta?


*****

realda  -  Igår 11:00
Hej Anna.
Varför fick inte du vara med i Aktuellt och besvara Malin Alfvéns kritik?

Har precis svarat på det. Hade jag varit i Stockholm hade jag ju suttit där. Kram!


*****

Länk till chatten med Anna Wahlgren  http://www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php?event=12
 


Trackback