Polisbrutalitet och övervåld...

...det är sånt som jag bara läst om och på något förträngande sätt gärna vill tro bara finns i andra länder.... men i natt så hände det xxxxxxx.

I morse så mötte jag en ledbruten och  rejält mörbultad rädd och ledsen xxxxxxx på akuten. När läkarne gjort en mycket grundlig neurologisk undersökning så konstaterade han att i princip hela kroppen måste röntgas inklusive huvudet med hjälp av datortomografi.
Att se någon i detta skick, kan få vilket hjärta som helst att blöda....och det blev än värre då xxxxxxx  berättar att det är polisen som misshandlat honom!!!!!

Delar av händerna och handlederna och den ena underarmen är rödslagna och den senare även rejält svullen. Röda märken, efter någon form av slag går att finna lite överallt på hans kropp, struphuvudet är svullet och han har svårigheter att svälja...detta efter att den ena polisen tryckte sitt knä mot strupen på xxxxxxx då han fick panik av att han skulle tvingas ta av sig byxorna... därefter har de slagit honom i ryggen med något ( xxxxxxx såg aldrig vad det var), därefter har de rest honom upp och dunkat hans huvud i väggen och sen även i golvet. Ett stort jack i pannan vittnar om att något vasst har varit "i vägen" då hans panna har slagit i då de dunkade. Skrapsår på ena kinden och ett sår nedanför midjan bak på ryggen.... knäna är också skadade, förmodligen av att de suttit på benen/knäna då de utövade en del av misshandeln
Vid något tillfälle då de dunkar hans huvud så tuppar han av och vaknar sen  till av att han kräks... Han är då, förutom kalsongerna, helt utan kläder och han ligger på en galonmadrass och det finns inte ens en filt. Han vägras även att gå på toaletten. Allt detta skedde i en poliscell.

Tidigt i morse hade andra poliser kört upp honom till till lasarettet för att ta blodprover då de fått för sig att han  fortfarande var onykter men också drogpåverkad. Det togs blodprov och även utandningsprov och det sistnämnda visade på 0.00 promille. Men poliserna vägrade ta xxxxxx redogörelse som skulle följe med anmälan ang hur han hade misshandlats med motiveringen att han var för full!!! Trots att utandningsprovet 10 min senare visade att xxxxxx alltså inte alls hade någon alkohol i sig då han ville att de skulle skriva hans redogörelse.

Ja,  anmälan är gjord, men alltså utan någon redogörelse, MEN om vi så ska gå ut med det i tidningarna så ska dessa poliser få stå till svars för vad de har gjort och de ska definitivt aldrig mer jobba som poliser....

xxxxxxx befann sig i går kväll på en pub och då han precis köpt en öl vid ca halv-tolv tiden och satt sig så kom en vakt fram och sa att han var för onykter och hela sällskapet (tre personer) ombads lämna stället. Under protester tar  xxxxxxx med sig sin öl mot utgången varpå vakten ber honom att lämna den. xxxxxxx anser att han borde få dricka upp den då han precis köpt den men nekas och vakten tar tag i ölen vilket resluterar i att vakten får öl på sig och sen är bråket i full gång. Flera vakter håller fast xxxxxxx tills polisen kommer och xxxxxxx körs till polishuset.

Vad man än har gjort, så finns det ALDRIG någon ursäkt till att pliser får bete sig så här, de är direkt olämpliga och ska bort från poliskåren...

Forstättning följer.

Lägger bara in några av bilderna som jag tog. Min kamera strejkade rejält då jag skulle fota xxxxxxx skador så bilderna är i rätt dåligt skick
och  de rodnader som man kunde se lite överallt på kroppen gick inte att fota ordentligt eller alls., så bilderna visar mest de tydliga skrapskador som fanns. På tredje bilden från vänster kan man dock ana den typ av rodnader som fanns på fler ställen på kroppen. Vi inväntar de bilder som togs inne på akuten och lägger ev ut dem senare.





Som tur är så visade röntgen inte på att något var brutet, men hjärnskakning kunde bekräftas.

Kommentarer
Postat av: Defekten

De är inte kloka vissa poliser. Har bevittnat övervåld från deras sida fler än en gång och aldrig blir det nåt av det. Så jävla sjukt, allt de gör anses vara legitimt verkar det som. Urk!

2009-06-13 @ 23:54:49
URL: http://defekten.blogspot.com
Postat av: Beyond Eternity

Anmälde ni alla tillfällen?

2009-06-14 @ 08:21:57
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Defekten

Nä. Första gången jag försökte göra en anmälan blev jag ordentligt omkullsnackad och fick i princip klart för mig att om jag trodde att jag skulle "komma nån vart" med anmälan så trodde jag jävligt fel. Då handlade det om en vän till mig som vart ordentligt påhoppad med massor av vittnen.



De flesta andra fallen har handlat om personer som jag inte direkt har nån anknytning till vilket gjorde att jag, dåligt nog, inte iddes ens försöka påverka. Man ska ju verkligen inte backa i såna situationer men jag har helt enkelt tvivlat för mycket på systemets förmåga(/vilja) att "rättvisesäkra" sig själv samt min egen trovärdighet.



Usch vad hemskt det låter, hoppas andra orkar vara lite bättre medmänniskor :/

2009-06-18 @ 18:29:55
URL: http://defekten.blogspot.com
Postat av: elakaste barnet!

förjävligt!!!!!! fan va arg jag blir...

Min kompis blev påhoppad av polisen för att han stod för nära deras bil och när jag protesterade och började skrika på dom fick jag veta att jag var både det ena och det andra, men jag hotade med att anmäla dom på plats och började fråga om deras namns osv så släpte dom honom och efter mycket bråk bad dom om ursäkt till mig för det dom sagt, måste ju säga att det var otroligt tillfredställande att få en voldsam polis att fälla in svansen mellan bena och be om ursäkt :-D men jag vill inte änns veta vad dom hade gjort mot min vän om jag inte hade flippat på det sättet jag gjorde....

2009-08-02 @ 00:12:18
URL: http://elakastebarnet.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

elakaste barnet!



Det värsta i allt detta är att det verkar som att var o varannan människa har berättelser om poliser som antingen begår övervåld fysiskt eller är sviniga verbalt...

Vi har fortfarande inte hört någonting ang den interna utredningen som pågår ang fallet, den/dem som utreder har inte ens begärt journalerna från akuten som visar vad personen blev utsatt för..

2009-08-02 @ 20:47:00
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback