MITT BARN ÄR VEGETARIAN, PRECIS SOM JAG

Denna mening har en förmåga att få igång den mest frånvarande själen.."Men HUR kan du vägra ditt barn kött? då kommer han att få vitaminbrist!!",  "ditt barn borde få välja själv" o.s.v. *tar mig för pannan*, suckar och undrar, är verkligen människor så här oupplysta idag i Sverige år 2009?

I en tråd på fl så undrar en mamma om vi andra som har barn i 15-16månaders åldern om vi ger våra barn chips.
Hon var själv irriterad över att farmor gett deras son chips utan att fråga om det är ok. Och självklart ska ingen ge något till andras barn, hur välmenande det än är. Och jag var en av dem som också undrade hur man överhuvudtaget kan ge sina barn mat o annat med kemiskt framställd tillsatser, besprutade grönsaker m.m. Vilket ramaskri det blev!

Plötsligt är det synd om barn som inte får godis o annat och vi föräldrar som resonerar så här buntades plötsligt ihop i en trång mall där vi då enligt några debattörer inte borde sitta vid en dator, vi ifrågasattes om vi också höll barnen borta från dagis, skola och sociala umgängen för där kunde ju faror lura! *tar mig än en gång för pannan*



Jag kan bara konstatera att när man som förälder väljer att helt avstå från mat m.m. med tillsatser och alltså köper ekologiskt/kravmärkt så väcker det enorma skuldkänslor hos de föräldrar som inte gör detta.
Det går heller aldrig att få ett konstruktivt och hållbart svar på varför de t.ex. väljer att ge sina barn en besprutad grönsak i stället för det ekologiska alternativet som är obesprutat.. Och nej, att man inte har råd köper jag inte, det handlar om VAD man prioriterar.
 Men att deras dåliga samvete väller upp är uppenbart, men i stället för att göra något åt det så attackeras vi andra och det mer befängda inlägget efter det andra går att läsa.....

Här följer ett axplock av  dessa inlägg...

"Tycker synd om barn som har föräldrar med en helt onyanserad inställning till mat, mycket mer synd om dem än de som aldrig smakat ekologiskt måste jag säga. Håller ni dem borta från dagis skola kompisar o socialt umgänge också (där måste de ju stöta på annat o förmodligen vara livrädda för alt. kasta sig över o frossa i).
Sunt förnuft tack!"

Och en debattör svarar så här på varför hen anser att boken "Den hemliga kocken" är usel
"Därför att den gör vuxna människor fullständigt fixerade och hjärntvättade."   Eh...?
Samma debattör säger också

"Jag har läst den för länge sedan och inte vill jag sabba mina barns hjärnor och få de att känna en spänning runt mat, nyttig som onyttig.
Det är mindre farligt att låta de smaka godis än att skrämma och hjärntvätta så att de tror att ofarlig föda är livsfarlig föda.
Manin lär knappast stanna vid godis och chips utan i värsta fall så kan de bli så illa att barnet när det blir äldre inte vågar äta någonting.
Man kan dra en jämförelse med en aneorektiker, från början är de rädda för fett men till slut så är till och med en gurkbit oätlig. Exakt så kommer barnen som växer upp med föräldrar som kallar godis och chips för gift att bli också, sanna mina ord...men det förstås, det är bara vad jag tror och är övertygad om så det är ingen sanning.
Nej fyfan för föräldrar som inte inser vilka konsekveser deras fokusering på vad mat innehåller kommer att göra med deras barn när de blir äldre. Katastrof."

"Nej att börja ge glass, tårta, chips, kakor och godis till en 1-åring är verkligen inte idiotiskt."

"Tänka på allt man stoppar i sig.. då kan man ju inte äta eller dricka nåt gott alls! Nä där har ni inte med mig!
Missförstå mig rätt.. kanon om man kan hålla sig borta från ALLA onyttiga saker men hur kul är det liksom?!"


***

Tänk att då också säga att "mitt barn är vegetarian, precis som jag"...då brakar helvetet löst:-)







DAGENS FRÅGA:

Varför väljer du medvetet att ge ditt/dina barn mat som är besprutad och innehåller  häslofarliga kemiskt framställda tillsatser, när det finns fullvärdiga alternativ som inte innehåller all denna skit?
Trackback