Så jävla grymt


"Än så länge är hon alldeles för liten. Jag vägrar smutsa ner hennes rosa, fluffiga prinsessvärld med något så snuskigt som sex."

* * *

Så otroligt elakt och respektlöst av föräldrar som lurar i sina barn, till och med så pass gamla som 6 år(!), att de kom med storken i stället för att på ett barns nivå berätta hur det gått till, när de frågar hur barn blir till.

Som jag skrev i ett annat inlägg så förväntar sig vuxna att andra människor, framförallt dem som står en nära som tex partner och vänner, att man ska vara ärliga och uppriktiga mot varandra, men barn ska man tydligen både ljuga för och föra bakom ljuset på detta faktiskt elaka sätt.



Den förälder som tycker detta med hur barn blir till/sex/kärlek är jobbigt att prata om kan, om de bemödar sig bara lite, hitta kanon-bra böcker om ämnet och ta hjälp på det sättet.

Men att ljuga för sina barn är inte schysst på något sätt bara för att man själv tycker det är pinsamt/jobbigt (och som en förälder skrev någonstans som en del av anledningen till ljugandet, att sex ÄR äckligt!!!!) att prata om något så naturligt som hur barn blir till, det är att fördumma sina barn och se dem som mindre vetande varelser.

Så föräldrar; ta tag i ditt problem med att inte 'våga' säga som det är och låt inte ditt problem även bli ditt barns.

Och som sagt, det finns massor av bra böcker som kan hjälpa till att förklara...

Här är bara några exempel

Kråke i mammas mage Marie Bosson Rydell och Jessica Lindholm

Håkan Bråkan och bebismysteriet av Anders Jacobsson och Sören Olsson

Så blev jag till av Katerina Janouch

TILLÄGG:

Fick ett tips av Sophie om en till bok i ämnet, hittade den dock bara på danska. Men kanske någon annan vet var man kan få tag på den på svenska?

Per, Ida och Minimum





Bilden är lånad från Hjemmemammam

Kommentarer
Postat av: Elin

Eller hur! Jag skrev också ett inlägg om det förut, jag tycker det är oansvarigt. De barn som får lära sig att sex är äckligt och snuskigt kommer med stor säkerhet bli förbannat osäkra i sin sexualitet och antingen bli förövare eller offer.

Fruktansvärt hur dumma vissa människor kan vara.

2010-08-16 @ 15:03:40
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Beyond Eternity

Elin

Jag tror nog inte att det i sig gör några barn växer upp till förövare, men osäkerhet ang sin sexualitet bäddar dessa föräldrar för rejält. Jag kan inte begripa varför man är så elak mot sitt barn och ljuger om något som är så otroligt naturligt?

2010-08-16 @ 15:18:58
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Elin

BE

Nej inte i sig, men själva sexualmoralen, att det är fel och fult tror jag kommer ge barnet problem i sin egen sexualitet och jag tror att många av de pojkar som begår sexuella övergrepp har problem med synen på sin egen sexualitet.

Fram för fler föräldrar som pratar vett med sina ungar, som ger både flickor och pojkar självinsikt och självkänsla istället för att uppfostra förövare och offer som tyvärr så många gör.



Och jag fattar inte heller, hur kan det vara snuskigt och fel när ens egna underbara (om de nu är det) barn har blivit till av sex?

2010-08-16 @ 15:24:37
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Tingeling

Jag tycker att vi här i sverige har kommit ganska långt ändå. Det är inte många jag stött på som INTE svarar ärligt på en rak obekväm fråga från barn (fast jag kanske umgås med rätt personer?)

I england var jag med om att en tolv-trettonåring helt seriöst trodde att det bara var att stoppa tillbaka det väntande syskonet genom mammans navel om det skulle visa sig inte vara en bror. DET är lite vridet...

2010-08-16 @ 15:48:05
Postat av: Tingeling

Nu såg jag vart du fick inspirationen för inlägget ifrån! Hahahaha, det verkar som att utvecklingen i jokkmokk går lika fort framåt som i storbritannien och arabländerna ;)

2010-08-16 @ 15:52:54
Postat av: Beyond Eternity

Elin

Du har så rätt!!



Tingeling

Tyvärr så har jag hört en hel del om hur föräldrar ljuger för sina barn när frågor om "obehagliga" ämnen kommer på tal...och man blir bara så ledsen för barnens skull...



"utveckligen i jokkmokk" Förstår inte vad du pratar om;-)

2010-08-16 @ 15:58:41
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Tingeling

Och där flög jag ut ur min trygga förortsbubbla..

Trodde helt seriöst att sådant var mindre omfattat här nu för tiden. Och ja, det är alltid lika tråkigt när barn inte anses ha rätt att "leva på lika villkor" (om du förstår vad jag menar, är sjukt trött och hittar inte orden riktigt) som de med fler år på nacken.

Kräver jag att en femåring ska vara totalt ärlig och rak mot mig hela tiden, då ska ju jag självklart också vara det tillbaka, punkt.

Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad.

2010-08-16 @ 16:20:30
Postat av: v

Ähh, ignorera det hon skriver. Det där skrev hon ju enbart för att provocera efter en kommentar hos Lady Dahmer.

2010-08-16 @ 16:55:04
Postat av: Tingeling

Fastän jag vet att man ska ignorera sådant där är det bara så svårt ibland (speciellt när man egentligen borde läsa studielitteratur istället), man ger ju sådana där personer precis det de vill ha.



http://xkcd.com/386/

2010-08-16 @ 16:59:15
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

jag kommer antagligen ljuga för min unge. om saker hon inte är redo för (nu kan jag inte komma på vad det skulle vara...men det finns säkert nåt) jag kommer ljuga om tomten (tror jag) osv. Jag vill att min dotter ska växa upp och tro på magiska saker så länge hon kan.



men jag kommer aldrig att ljuga om det som är naturligt, viktigt osv. Och att ljuga om sex är ju vansinnigt! Man MÅSTE ha en konstant och öppen dialog från start om vissa ämnen. Att som denna person tro att sexualkunskap är en engångsföreteelse (det stora snacket) är ju att bädda för problem. Jag förstår varför hon som 15åring blev på smällen.



sen så kommer smusslandet och attityden om att det är snusk ytterligare försvåra en naturlig och trygg sexuell utveckling hos barnet. Jag undrar hur hon hanterar barns onani och barns sexuella lekar med varandra.

2010-08-16 @ 16:59:17
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

V jag är ÖVERTYGAD om att hon skrev det där för att provocera. lol. ;-)

2010-08-16 @ 17:00:00
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

hon vill bli länkad och hon vill ha läsare. hennes historik tyder på ett enormt uppmärksamhetsbehov. Inget fel med det, jag är ju själv en aningens bekräftelsedesperat.. hehe... men det är viktigt att man tänker på det innan man hetsar upp sig. lol.

2010-08-16 @ 17:01:38
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: Smilla

Jag börjar bli aningens trött på alla konflikter osv... med den här Sandra. Jag läser gärna din blogg, du har många kloka tankar.... en del tilltalar mig mer och en del mig mindre.. Jag känner att jag sätter punkt här, tyvärr.... för jag vill inte vara en del i eran konflikt och den gynnar inte någon av er. Jag fortsätter läsa i dom bloggar som tillför mig glädje och kloka texter.

Så jag tackar för mig... Mvh Smilla

2010-08-16 @ 17:09:57
Postat av: Tingeling

Jag kommer nog också ljuga för mina barn absolut, speciellt om jultomten, påskharen tand och nappfén och alla andra sådana där magiska ting. Inte john blund dock för han är ruskigt läskig.

Precis som att jag inte vill att folk ska vara helt ärliga, raka och öppna mot mig. Jag vill liksom egentligen inte veta att jag ser ut som ett tält i ett visst plagg, har dålig andedräkt.

Annars har jag blivit uppfostrad på så sätt att man pratar om ALLT (kan nog ha med att göra att mammas familj aldrig pratade om något), det har också betytt att jag kom i kontakt med döden i åtta års ålder, jag fick veta att man kan ha en "huvudsjukdom" som gör att man blir jätte glad och jätte ledsen när jag var sex-sju osv.

Jag vill tro att det bara har berikat mig och att det är lite därför som jag alltid känt att jag varit mer mogen mentalt än mina jämnåriga.

2010-08-16 @ 17:26:23
Postat av: Sandra

Klokt, Smilla.



Jag förstår verkligen inte vad du vill ha ut av det här. Sympati? Förståelse? Eller försöker du helt enkelt övertala dig själv?



Jag väntar med spänning på ett inlägg som förklarar varför jag inte bör ha barn bara för att jag inte delar dina åsikter.

2010-08-16 @ 17:29:19
URL: http://motherhood.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

tingeling - precis så tänker jag. Man pratar om ALLT.

2010-08-16 @ 17:51:10
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Jag ser inte riktigt detta med féer, änglar o liknande som något som kan räknas till lögner, då det faktiskt är företeelser som en hel del människor tror på. Men att däremot ljuga för sina barn om saker som är helt naturliga, som hur barn blir till, bara för att föräldern tycker att det är pinsamt/jobbigt eller ser det som 'snuskigt' är just förälderns problem och inte barnets. Och har man som förälder någon form av respekt för och tar hänsyn till sina barn så låter man inte det gå ut över dem utan tar hjälp av tex böcker.



Men jag tycker att har man sådana problem som förälder att man till och med tycker att sex är snuskigt så kanske man ska be om hjälp av någon professionell och ta reda på varför så att man inte för över den snedvridna känslan på barnen, inför något som är naturligt.

2010-08-16 @ 18:00:07
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ett bra inlägg Marie,och helt rätt, barn mår absolut inte dåligt att veta sanningen om det mesta och jag tror att genom att vara öppen med sina svar, skapar man förtroende och nyfikna barn.

Det man inte vet, får man ju fråga om :)

2010-08-16 @ 18:10:37
URL: http://minatankar-minaord.blogspot.com/
Postat av: Beyond Eternity

Smilla

Det är ju tråkigt att du känner så. och då kanske inte min blogg var /är rätt blogg för dig ändå. För livet består inte bara av glädje och kloka texter, det består också av irritation, ilska och konflikter. Och här i min blogg så kommer allt att ingå, allt mellan himmel och helvete, vilket också beskriver vem jag är (det står även här på min sida någonstans).



Så jag kommer att fortsätta att ta upp allt från den enorma glädje jag känner över mina barn och andra underbara saker som sker och finns i mitt liv, till ilska, irritation och konflikter som kommer i min väg både här och irl.



Tack för att du läst här ett tag i alla fall. Du är alltid välkommen igen:-)

2010-08-16 @ 18:11:07
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Helt rätt Sarah:-)

2010-08-16 @ 18:13:47
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Så jävla fegt att skriva en massa inlägg om mig när jag inte ens har chansen att försvara mig

2010-08-16 @ 18:57:04
URL: http://motherhood.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det här är ju löjligt. Väx upp, va

2010-08-16 @ 19:25:35
URL: http://motherhood.blogg.se/
Postat av: Sophie

Då får jag tipsa om ännu en bok i detta ämne. "Per, Ida o Minimum". Sexualupplysning för yngre i sann 70-tals anda. Jag o mina syskon har tittat sönder den boken... Haha! Tror inte den finns att köpa längre tyvärr. Men googla titeln så kommer det upp en hel del. :)

2010-08-16 @ 20:52:35
Postat av: Beyond Eternity

Åh tack Sophie, ska genast kolla om den finns, i så fall så gör jag ett tillägg i mitt inlägg och länkar till den där:-)

2010-08-16 @ 21:07:01
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Eftersom att ni har passerat gränsen waaaaay back så tänker även jag sjunka mig till eran nivå.



Tror du på fullaste allvar att ditt sätt att uppfostra barn är det enda rätta? Att alla föräldrar borde lyssna på dig, tycker du det? Har du så höga tankar om dig själv?

2010-08-16 @ 21:59:49
URL: http://motherhood.blogg.se/
Postat av: Malin

Per, Ida och Minimum är ljuvlig! Den lärde nog mig och min syster om sex och samlevnad. Det är inget ämne som varit hett omtalat i vår uppväxt, men aldrig, aldrig massa hysch hysch. Och boken levde vi iprincip med. Vi läste den, både med och utan mamma och pappa massor av gånger. Hittade den inte på adlibris- bara på danska- men jag letar vidare. Den är underbar den boken!

2010-08-16 @ 23:07:16
URL: http://nilam-in-toto.blogspot.com
Postat av: Beyond Eternity

Malin

Skulle bli super-glad om jag kunde få tag på den boken på svenska, så säg till om du hittar den:-)



Har du inte din kvar förresten?

2010-08-16 @ 23:24:31
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback