Jag blev gråtfärdig!

Efter röstningen  söndagen då det var val, så gick jag och Neo in på Max för att synda 'chili-cheese'
Vi hann inte mer än in så blev jag orolig för att våra trumhinnor skulle bli skadade, det var ett jävla liv därinne.

Det visade sig vara ett barnkalas!! Eller jag kanske ska säga pojk-kalas för det var BARA pojkar. Alla mycket kortklippta och med blå/svart, beige-färgade kläder med tryck på, alla pojkarna var så där "fint" stöpta i pojkformar.
Jag gissar att pojken som fyllde år firade sin åttonde eller nionde födelsedag.

Jag satt så att jag såg hela "spektaklet" framför mig och intill bordet, där det alltså satt ca 8 pojkar, så stod födelsedagsbarnets pappa och delade ut paketen från en stor kasse.

Det första paketet var avlångt och när han väl hade öppnat det så visade det sig vara 2 st leksaks-svärd(!!) ca drygt en meter långa och det spred sig ett ljudligt "woooaaaoow" från alla pojkarna. Två av dem ryckte tag i varsit svärd och började jaga runt varandra för att sticka svärdet i den andre. Ingen reagerade och framförallt inte pappan, han sa ingenting.

Sen fortsatte  paketöppnandet och VARENDA paket innehöll robotar och/eller  superhjältar med vapen eller lösa attiraljer som var tillhörande vapen till roboten/superhjälten. Det fanns fan inte en enda vettig och utvecklande leksak i alla dessa paket. Och alla mer eller mindre slogs och skrek om att få hålla och leka med dem, eller leka var nog synd att kalla det utan mer att få använda dem nya leksaksvapnen/robotarna/superhjältarna till att skjuta "ihjäl" någon med.

Och nej, detta var inte någon engångsföreteelse. Jag ser ofta barn häromkring där jag bor som springer runt med leksaksvapen och ska döda varandra...jag har också beskådat bekanta vars barn också fått leksaker som aldrig någonsin borde ha tillverkats

Hur tänker man som förälder? Är ni helt jävla från vettet???
Eller uppenbarligen så har man slutat tänka för länge sedan, om någonsin.


Jag var fanimej gråtfärdig när vi gick därifrån...



Kommentarer
Postat av: Elin

Jag förstår det inte. Varför vill vissa föräldrar att deras barn ska växa upp till våldsamma idioter? Det är ju det som händer när de får lära sig att våld och vapen är coola. Idioter.

2010-09-29 @ 18:33:01
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jag blir tamigfan gråtfärdig när jag läser det här. Fy fan va ledsen och ARG jag blir.

IDIOTER!!!

Behöver vi fler våldsbenägna (killar) i vårt samhälle? NEJ FÖR I HELVETE TACK!

2010-09-29 @ 22:38:07
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se
Postat av: Beyond Eternity

Elin o Nina



Jag vet verkligen inte vad man ska göra åt detta enorma problem mer än att fortsätta skriva om det, att själv också prata om det med vänner o bekanta och att aldrig acceptera att ens barn och deras vänner får tillgång till leksaker som påminner om vapen eller som uppmuntrar till våld.



Frågan är bara hur man ska göra sen om man upptäcker att ens barn har vänner som både får dessa skitleksaker och som gärna uppmuntras till att leka våldslekar....min första tanke är ju att Neo inte får leka med dem längre, men barnen kan ju inte rå för att de har korkade föräldrar...detta är ett dilemma som jag tycker är skitsvårt...hur tänker ni?

2010-09-30 @ 08:24:28
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Elin

Det verkar som sagt jättesvårt! Förhoppningsvis kan man prata med sina barn och förklara varför man inte vill att de leker med vapen och andra krigsleksaker. Jag tror att det är bra att prata med andra föräldrar också, visst samlas man väl ibland och pratar, föräldrar till dagisbarn? Där kan man förhoppningsvis nå fram.



När jag var hemma i Kalmar för några veckor sedan var det tre barn som sprang omkring och lekte och den ena hade en pistol som han satte mot tinningen på en flicka och skrek "JAG SKA DÖDA DIG!".

Så jävla obehagligt.

2010-10-01 @ 16:56:36
URL: http://elinastrid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback