Grannar slog larm till polisen!

Inte ens när Polisen ringer på, då oroliga grannar anmält att ett barn skriker hysteriskt, så reagerar föräldrarna och inser att de utsätter sitt barn för psykisk misshandel.

Detta var tyvärr ännu ett föräldrapar som blint trott på Anna Wahlgrens fruktansvärda metoder för att få barn att sova.
Det här handlar alltså om föräldrar som av någon märklig anledning fått för sig att det är ngt fel när deras bebisar/barn inte sover hela nätter och/eller inte kan sova helt själva i eget rum.

I stället för att ta reda på fakta om bebisar/barns sömn och utveckling, så vänder dem sig till Anna Wahlgrens forum på Internet. Där blir de snabbt indoktrinerade att blint tro på hennes grymma kvacksalveri-metoder som enbart går ut på att få bebisar/barn att sova helt ensamma och så snabbt som möjligt utan uppvak.

Klart det funkar!
Man kan få barn att göra precis som man vill om man använder förtryckande metoder, som om man följt historierna på AW's forum, inte sällan visar sig vara rena rama misshandeln - både psykiskt och fysiskt.
Föräldrar som opponerar sig eller börjar ifrågasätta vad de håller på med, blir brutal tillrättavisade med påhopp om att de är dem som föräldrar som gör fel och inte följer metoden som de borde.
AW själv 'kliver' då gärna in i trådarna vid dessa tillfällen och fullkomligt dissar föräldrarna och talar om att dem genom att inte följa hennes metod till punkt och pricka gör illa och skadar sina barn.

När bebisar får skrika tillräckligt länge och i sin förtvivlade skrik blir ignorerade om och om igen, så kommer bebisen förr eller senare att tystna. Då har man visat och lärt bebisen att det enda sätt som h*n kan kommunicera på till sin omvärld fullkomligt ignoreras och att det inte spelar någon som helst roll hur mycket h*n skriker för absolut INGEN kommer och tröstar o ger närhet.
Övergivenhetskänslan är ett faktum och barnet ger helt enkelt upp.

För mig är det så självklart att man inte ignorerar sin bebis skrik. En bebis enda möjlighet att kommunicera är just att skrika. Genom sitt skrik talar bebisen om att h*n är hungrig, har ont, vill ha närhet o kärlek osv.
Det är föräldrars förbannade skyldighet att då lyssna på detta, gå till sin bebis, vara nära och ta reda på vad det är och tillfredställa bebisens behov.
Detta är något så fundamentalt naturligt och självklart att jag blir mörkrädd när jag läser om och hör föräldrar som utövar AW's grymma metoder på sina barn.

Något är galet och har gått riktigt snett när man helt tappat förmågan att lyssna på sin inre röst och sitt hjärtat när det gäller det käraste vi har, våra barn.



Kommentarer
Postat av: jess

Jag tror att du har koll så jag gör ett försök. Finns det några våtservetter utan en massa skit i?

Nature babycare har försvunnit från den svenska marknaden.

Änglamark, Neutral? Någon annan?



Om du har koll alltså.

2010-11-20 @ 16:50:16
Postat av: Beyond Eternity

Jess



Ja det är tråkigt att de våtservetterna har försvunnit. Men det finns två andra märken som jag känner till och det är "Eco baby wipes" från Earth friendly baby (http://www.iob-butiken.se/babybarnartiklar/babyskotsel-amning/ekologiska-tvattservetter) och "Baby wipes" från Natracare (http://www.ekohygien.se/tvattservetterbaby-p-145.html).



Båda sorterna är tyvärr rätt dyra, men om man inte använder dem så ofta så går det ju an. De länkar jag la in här är kanske inte de billigaste alternativen, så du får googla lite för att kanske hitta dem billigare. Lycka till:-)

2010-11-20 @ 20:37:58
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Nina Ruthström

Helt jävla sant. Helt sanslöst att BVC i Sverige RÅDER oss förälder att ta till denna vidriga metod.

2010-11-21 @ 07:41:32
URL: http://Ninaruthstrom.se
Postat av: Mia

Skriv på uppropet!

http://upprop.nu/NLOW

2010-11-21 @ 10:01:55
Postat av: icka

Ja du, eftersom folk inte kan/vill/orkar tänka själva så söker de "a quick fix", nåt som är enkelt och som är så superauktoritärt så de inte behöver lägga ner mer tid på sitt föräldraskap.



Jag tycker att fler ska tänka själva.

Och så länge man bara älskar och ger sina barn trygghet och närhet så somnar dom till slut.

Hellre lite sömnlöshet och kärleksfulla nätter än ett "kurat" barn som inte får svar på sina frågor.



Och hur fan i helvete kan man kura en fyra månaders bebis? Ett spädbarn som knappt vet att det är en egen person än ska uppfostras. I min mening helt sjukt.



Jag skulle aldrig någonsin göra så mot mitt barn, inte mot min 2.5åring och inte det lilla livet jag bär i magen.



Kärlek, närhet och trygghet. Hur svårt kan det vara?



Kram.

2010-11-21 @ 10:03:04
URL: http://blogg.olicka.se
Postat av: Beyond Eternity

Nina



Jag tror och hoppas på att BVC-sköterskor har blivit lite mer försiktiga med att råda till SHN efter att läkare mfl slog larm om och anmälde det hela för ett tag sen.

MEN det är inget ovanligt fenomen att efter ett stort rabalder om något så blir det helt tyst. Så det gäller att alla vi som orkar och kan, informerar andra föräldrar och blivande föräldrar att INTE falla för Anna Wahlgrens misshandels-metoder.

2010-11-21 @ 10:34:28
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Tack Mia för att du la in länken här till uppropet, glömde det själv!:-o



Icka



Du har så rätt och det du säger är så klokt och borde också vara en självklarhet för alla föräldrar, men så är det ju tyvärr inte.

Jag fick bita mig i tungan på ett föräldramöte på dagis (fanns ingen tid att ta en sådan diskussion) då en förälder sa att hon var så glad att deras barn som bebis hade "lärt" sig att sova själv för det var ju självklart att bebisar skulle lära sig att sova ensamma i eget rum. Det var så tydligt att föräldern hade använt sig av SHN....



Obligatorisk föräldrakurs strax innan förlossning om bebisars/barns utveckling/behov kanske inte vore så dumt..

kram

2010-11-21 @ 11:16:02
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag ville bara påpeka att det som du skriver om hände 2010 och inte 2008. Bra att du uppmärksammar detta!

2010-11-21 @ 23:57:43
Postat av: Beyond Eternity

Tack Mia för din uppmärksamhet, var helt säker på att det stod 2008 när jag kollade.

Nu är det ändrat:-)

2010-11-22 @ 07:54:44
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varifrån kommer uppgiften öht?

Finns ingen källa var du tagit detta ifrån.

2010-11-22 @ 18:12:20
Postat av: Beyond Eternity

Du anonym

Källan kommer du till om du klickar på det röda i texten - från Anna Wahlgrens hemsida!

Hur enkelt som helst:-)

2010-11-22 @ 18:33:47
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Eliz

MEN FÖR I HELVETE.

Okej, jag har inga barn och jag har aldrig bekantat mig med AW's metoder... men jag har läst tillräckligt mkt grundläggande psykologi och pediatri för att veta att sådana metoder kommer lämna djupa jävla spår i de stackars barnen. Flera psykologer pratar om barnets första fas, där de bygger upp tillit. Eller misstro. Och genom att bli ignorerade och övergivna så skapas misstro till omgivningen och det är himla svårt att reparera..



nej..usch.. Det borde vara licens på att skaffa barn.

2010-11-25 @ 01:30:07
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: Sophia

Äntligen är Anna Wahlgren exponerad, har ALDRIG fattat att man inte genom att se på hennes liv & personlighet förstått att detta är en personlighetsstörd person. All heder till Felicia som stoppar detta sjuka arv!!

2012-01-23 @ 10:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback