SD-fan = då kan du inte vara min vän...

Jag har många vänner som tycker annorlunda än mig i en massa frågor som rör livet i allmänhet och jag skulle aldrig komma på tanken att inte ha dem som vänner för det.
Men detta är något helt annat, detta handlar om att man indirekt visar att man väljer bort mina mänskliga rättigheter att få älska vem jag vill, att själv få bestämma över min egen kropp, att få gifta mig med vem jag vill, att få vara medmänsklig och hjälpa andra människor som flyr för sina liv från sina länder, att själv få bestämma vem jag ska skaffa barn med, att få tro på vad jag, att få ta del av andras kulturer. Man väljer bort att låta mig och andra få vara just oss själva och få ha samma rättigheter(och skyldigheter) som alla andra

Efter att jag på FB bad dem vänner/bekanta att vänligen men bestämt avlägsna sig från min vänlista om de på något sätt sympatiserar med och lagt sin röst på Sverigedemokraterna, så fick jag från en gammal vän veta att jag också diskriminerar om jag väljer bort människor som röstat på SD. Personens reaktion var mycket oväntad och den har gjort mig väldigt...ledsen.

Mitt svar till personen som följer nedan vill jag inte säga bara till min gamla vän, utan också till alla dem som tanklöst la sin röst på SD


Jag är ingen allmän inrättning som alla har demokratiskt rätt till. Så det kan aldrig bli diskriminering om jag väljer bort människor i mitt liv som egentligen anser att jag o hela mitt liv, mitt sätt att leva och vara och att flera av dem jag har som vänner, är fel och att vi ses som mindre värda.

Det spelar ingen roll om man inte håller med SD till 100%. Att lägga sin röst på SD innebär att man är med och hjälper dem att sprida och kanske även genomföra någon av alla de fruktansvärt diskriminerande idèer om att människor är olika värda.
Man får faktiskt tänka lite längre när man gör något så viktigt som att rösta. man få ju inte vara så naiv att man inte ser längre än just till sin egna specifika fråga. Man är skyldig att skaffa sig kunskap och informera sig om vad de faktisk står för och vill genomföra.


Jag kan också tycka att dömda pedofiler ska offentliggöras och att äldre ska få mer i pension osv, vilket man kan hitta som en del i SD's partiprogram. MEN i detta fall som med SD så bottnar alla deras partiprinciper på att syndabockarna är invandrarna och att alla som på något sätt är avvikande i fråga om sexuell läggning ska motarbetas, vi ska också fråntas rättigheter som andra människor har rätt till.

Så även om jag vid första anblicken ser ett par frågor som jag tycker är ok att ett parti driver så är jag fanimej skyldig att ta reda på vad de vill driva för övrigt, framförallt när det handlar om ett parti som SD. Den skyldigheten har man inte bara mot sig själv utan även mot sina vänner och även okända MEN framförallt mot sina barn, det är dem som ska leva i framtiden.

Så än en gång, den eller dem som finns i min vänkrets som precis har hjälpt till att få in SD i riksdagen har också hjälpt till att påbörja "elimineringen" av invandrare och homosexuella och att vi ska fråntas rättigheter just utifrån vem/vilka vi är.


Jag har många vänner som tycker annorlunda än mig i en massa frågor som rör livet i allmänhet och jag skulle aldrig komma på tanken att inte ha dem som vänner för det.
Men detta är något helt annat. Att ha lagt sin röst på SD handlar om att man indirekt visar att man väljer bort mina mänskliga rättigheter att få älska vem jag vill, att själv få bestämma över min egen kropp, att få gifta mig med vem jag vill, att få vara medmänsklig och hjälpa andra människor som flyr för sina liv från sina länder, att själv få bestämma vem jag ska skaffa barn med, att få tro på vad jag vill, att få ta del av andras kulturer.
Man har valt bort att låta mig och andra få vara just oss själva och att få ha samma rättigheter(och skyldigheter) som alla andra.


*

Kommentarer
Postat av: Elin

Ja men herregud, ska man få skit för att man inte vill ha med rasism att göra? Jag var med om samma sak, jag tog bort en gammal klasskompis som var medlem i "Nej tack till moskéer i Sverige" och blev då anklagad av en annan bekant för att vara intolerant.

Jag har gärna vänner med andra åsikter men jag vill inte ha rasism i min vänlista på FB.

Dessutom är jag främst feminist. Alltid. Och SD är rena feminism-motståndare. de har bland annat sagt att feminismen dödar kärnfamiljen. Jag vill inte ha sådana tankar bland mina vänner. Punkt.

2010-09-21 @ 12:20:03
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: cecilia tipsar

mkt bra förklaring till din handling tycker jag. jag har själv haft lite svårt att sätta ord på de här tankarna. tack!

2010-09-21 @ 13:01:22
URL: http://ceciliatipsar.blogg.se/
Postat av: icka

Ja jisses. Man får höra att man är emot demokratin om man inte gillar att SD kommit in i riksdagen, att man är odemokratisk om man inte bara rullar över och gillar läget.



Min tanke är såhär: SD är inte speciellt demokratiska i sitt tankesätt så varför ska jag behandla dom demokratiskt??



Jag har en "sympatisör" bland mina vänner men henne fick jag mycket, mycket snabbt ner på jorden genom att fråga om hon inte vill jobba eller om hon anser att hennes son ska ha det enklare att studera än hennes dotter...



Kram från en feminsit, ateist och fag-hag. (vad 17 heter det om man hänger med lesbos???)

2010-09-21 @ 16:47:56
URL: http://blog.olicka.se
Postat av: Beyond Eternity

Icka

Det vet tusan vad det heter...men varför inte flat-hag?:-)

Skämt åsido.



Ja frågan är hur man kan anses intolerant eller odemokratisk för att man inte vill ha vänner som indirekt vill göra en själv och andra illa och som vill beröva ens rättigheter är för mig obegripligt. Ingen vill väl ha vänner som gör så här...



Så denna reaktion jag fick från denna vän har jag svårt att smälta.

2010-09-21 @ 18:44:58
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Jag börjar ledsna ganska redigt på hela "SD och deras anhängare blir mobbade!" och allt jävla tjatter om att det är odemokratiskt att inte vilja beblanda sig med SD sympatisörer, Det är för fan en demokratisk rättighet att ta avstånd från de åsikter man inte stödjer, att uttrycka sin åsikt även om de som står för det man kritiserar råkar vara ganska hårt kritiserade av många. Det är inte synd om SD eller deras obildade väljare, dem har själva valt. Har någon valt att rösta på SD så har den personen också valt att ta allt som kommer med det.

2010-09-21 @ 19:39:35
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Anna

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!

2010-09-21 @ 19:42:24
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Bra inlägg! Jag håller med dej till fullo!

2010-09-22 @ 07:58:27
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se
Postat av: Cilla

Jättebra inlägg. Det klart du ska ta avstånd från personer som visar stöd för ett parti som vill ta ifrån dig dina grundläggande rättigheter.



Tycker för övrigt att det är synd att inte SD's antifeministiska agenda diskuterats mer i valrörelsen. Skulle deras låga andel av kvinnor i partiet ha något samband med att de är emot jämställdhet, månne?

2010-09-22 @ 11:45:53
Postat av: Eliz

Tack för sättet du uttrycker dig på! Där jag bor är vi mitt i planering av ett fackeltåg mot rasism (host, SD). Hela tiden battlas vi med kommentarer som att vi är antidemokratiska. Sist jag kollade var inte demokrati att bita ihop och rulla tummarna i fyra år utan faktiskt utnyttja det som många människor dött för, att göra ens röst hörd.



Och vad gäller att plocka bort bekanta från t ex FB för deras fula människosyn har aldrig känns mer motiverat.



Kram!

2010-09-24 @ 11:27:08
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Tack själv, för att ni agerar:-)

Det vore verkligen på sin plats nu att alla som pratar om att man är odemokratisk när man väljer bort vänner som sympatiserar med SD eller alla dem som protesterar mot demsamma, borde omgående slå upp ordet demokrati!

2010-09-24 @ 11:43:00
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback