Men vad fan! Nu får det fan vara nog!!

Ungdomar från det sk behandlingshemmet Vidablick,  som av någon märklig anledning får bedrivas i vårt hyreshus (att det får bedrivas överhuvudtaget är en gåta), stod alldeles nyss och kastade ner  is-block från 8:nde våningen!!!!!!!!!! och det var inte första gången.
Snacka om tur att ingen gick nedanför!!!

Nu har jag tappat räkningen på all skit dem gör här i huset och även alla gånger jag ringt stället o frågat vad fan dem sysslar med egentligen...för något behandlingshem är det i alla fall inte.

Vandalisering av div saker i huset inkl klotter o annat, svineri - spottloskor på hissväggar/tak o  i trapp, snus som kletas överallt, frukt som har kastas ner på balkongen o även kastats i trappen,  fara för övriga - huset har tänts på en gång, en möbel(?) kastades ut genom en fönsterruta en annan gång, total flipp av en ungdom en gång som gjorde att personalen flydde för sitt liv nedför trappen, gap o utbrott i trappen och jag har fått ringa Polisen flera ggr, stereo-apparater på högsta volym vid olika tillfällen kvällstid dagtid o alla möjliga tider...

Nu är det dax att ringa Polisen inkl Socialstyrelsen....IGEN!

Kommentarer
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Ring aftonbladet istället, de gillar smaskiga historier om saker som inte fungerar som de ska och det lär skrämma slag på "behandlings"hemmet.

2011-01-02 @ 00:57:54
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Nej va jobbigt.

Tycker Annas idé låter utmärkt.

2011-01-02 @ 08:01:37
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Eliz

Låter inte som en jättesäker plats för lille Neo :(

2011-01-02 @ 13:15:07
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Anna

Det lutar starkt åt det hållet. Ska först göra en formell Polisanmälan i morgon o ringa Socialstyrelsen. Polisen åkte i alla fall dit i förrgår kväll/natt, men jag vet inte vad som sas eller vad som hände.



2011-01-03 @ 16:03:02
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Luppan

Tråkigt att du känner att samhället ser ut så 2011. Jag jobbar aktivt med genus på förskolan jag är anställd på och vi har världens gladaste, tryggaste små pojkar och flickor som ser ut att gå mot en ljus framtid då det kommer till könsroller och genus i allmänhet. Öppna ögonen för det fina vi ger våra barn och fokusera på det som GÖRS och det vi lyckas med så förstärks det och breds ut!



Och påståendet att de pressas in i några roller får stå för dig, jag jobbar inte åt det hållet i alla fall. Att andra gör det är bara sorgligt. Detta går inte att med framgång diskutera via internet. Jag önskar barn och vuxna allt gott med rättigheter och skyldigheter men har sagt mitt nu digitalt!

2011-01-14 @ 19:33:25
URL: http://luppans.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Luppan

Blev en aning förvirrad av ditt svar...svarade du på mitt inlägg i din blogg eller?? För jag får inte ihop det riktigt...det blir rätt konstigt också att du svarar i min blogg under något som inte alls har med mitt blogg-inlägg här att göra....



Först och främst så "känner" jag inte bara det jag skrev om, det är ett faktum och jag bevittnar det varje dag. Och mitt barn, eller jag, ifrågasätts ofta just utifrån dessa könsroller. Exempelvis utgår de flesta som inte känner oss personligen från att mitt barn är en flicka utifrån att han har långt hår eller att han ibland har en rosa tröja på sig, eller att han har en lila vinteroverall osv, osv.



Mitt barn (och alla andra barn) är i möten med andra människor ständigt 'utsatt' för förväntningar/ kommentarer utifrån att dem redan har utgått ifrån vilket kön han 'ser ut' att vara. Jag har tappat räkningen på kommentarerna som som handlar om att han har långt hår, för det har ju bara flickor. Detta sägs alltså INFÖR och TILL mitt barn och han har precis fyllt 3 år!!!! och detta är bara ett i raden av alla könsstereotypa 'påhopp'. Så trots att han är så liten så har andra, helt okända människor (och även bekanta), tagit sig rätten att tala om för mitt barn att han ser ut på 'fel' sätt.



Det är ju kanon att du/ni på den förskola du jobbar på arbetar genusinriktat, men det är långt ifrån alla förskolor och dess personal som gör det. Jag har mött förskolepersonal som på fullt allvar menar att pojkar är mer vilda av naturen, som om de skulle vara en medfödd egenskap!!



Det du skriver till mig "Och påståendet att de pressas in i några roller får stå för dig, jag jobbar inte åt det hållet i alla fall." låter mycket märkligt eftersom du säger att du jobbar genusmedvetet. Då borde du om någon veta att människor i allmänhet bemöter både sina egna och andras barn (och självklart andra vuxna) könsstereotypt varje dag utifrån deras kön - föräldrar som okända, att de allra flesta barn pressas/styrs in i dessa två konstruerade och snedvridna mallar.

Och att reagera och agera för att barn ska få vara barn och inte bemötas och ha förväntningar på sig utifrån könsrollerna flicka resp pojke, utesluter överhuvudtaget inte att jag inte ser "det fina vi ger våra barn" och det som görs. Vad var det som fick dig att tro att jag inte gör det?



Som sagt, ditt svar här till mig känns rätt förvirrat, som om du delvis svarat någon annan. Och som den genusmedvetna person du utger dig för att vara, i alla fall i ditt inlägg här, så borde det väl glädja dig att andra människor verkar för just det du säger dig jobba med?

2011-01-15 @ 23:17:22
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det märkliga är att människor som du tycks roas av eller känna tillfredsställelse i att andra människor tänker eller gör fel kring jämställdhet könen emellan. Tror inte det finns något jag kan skriva som inte är ett jakande eller medhållande om det du skriver utan att du skulle försöka tillrättavisa eller ifrågasätta mig.



Det här med att tro att din pojke är en flicka för att han har långt hår till att börja med.. Eller att han har lila overall. Är det så illa i grunden att någon tror att han är en flicka? Skulle det vara fel? Det är ju hur svårt som helst att se vilka 3-åringar som är pojkar och flickor idag. De klär sig likadant och har frisyrer som inte säger någonting. Vi kan ju inte dra ner byxorna på barnen för att kika efter? Klart människor gissar fel. Och det gäller ju inte bara pojkar i toffs.



Jag har SÅ svårt att tro att en människa verkligen säger till en treåring att långt hår är bara för flickor. I mina öron låter det bara vansinnigt. På min förskola har fler pojkar än flickor nagellack och kläderna kryllar av blommor och fjärilar som pojkarna älskar. Vi dansar tillsammans i kjolar och friserar håret men vi har också rörelseaktiviteter och sedan gammalt mer vilda lekar där intresset är precis lika stort hos flickor som hos pojkar.



Och nu blir du väl besviken, men jag kan inte säga att jag glädjs åt att folk arbetar med genus på fritiden. Jag ser det som SJÄLVKLART att varje vuxen med eller utan kontakt med barn 2011 låter barn vara barn och inte behöver tänka på hur de är.



Istället blir jag förvirrad när personer som du tycker att det skulle vara så illa om någon tror att din pojke är en flicka. Vad spelar det för roll?? Om vi inte ska vara så manliga/kvinnliga så är det väl lika okej som att någon skulle tro att jag är från Finland när jag faktiskt är från Sverige. I mina öron låter det som att du blir upprörd för att du förväntas bli det, att det är din plikt att bli upprörd.



Och jag säger det igen, detta är omöjligt och inte så givande att diskutera via nätet. Det triggar på helt fel sätt. Lita på att jag inte är dum i huvudet, förvirrad eller elak. Jag gör mitt bästa för den här världen och våra barn. Det tror säkert du också att du gör.

2011-01-15 @ 23:57:31
URL: http://luppans.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Oj säger jag bara!

Människor som jag??? Jag vet inte om du bara var trött av den sena timmen eller om jag trampade på ngn öm tå som utlöste dina fantasier/föreställningar kring mig som person, men du Jenny känner INTE mig och kan således inte ha den blekaste aning om mig mer än exakt det jag skrivit till dig.

Att jag förväntas bli arg och att det är min plikt och att jag roas och blir tillfredsställd av människors fel kring könens jämställdhet!!!

Herregud människa, var får du allt ifrån???



Jag kan försäkra dig om att jag varken roas av eller känner någon som helst tillfredsställelse i att människor tänker eller gör fel kring jämställdhet könen emellan. Det gör mig snarare oerhört ledsen och beklämd. Och framförallt att se mitt barns reaktion och även 'förvirring' när hans utseende, kläder m.m. blir ifrågasatt av okända människor på ett sätt som om det är något fel på honom.

Och jag skiter fullständigt i om andra människor tror att han är en flicka, det handlar om att kommentarerna yttras över huvudtaget och framförallt på vilket sätt det sägs. Barn borde få bemötas som barn, punkt! Och vad gör det om man inte vet att det är en pojke eller flicka ang att du nämner att det är svårt att se på barn som är i den åldern. Poängen är ju att det INTE ska ha någon betydelse om barnet framför dig är flicka eller pojke, att människor ska släppa detta stereotypa könsrollstänket.

Så nej min upprördhet beror inte på att han misstas för att vara flicka, men det är min förbannade plikt som förälder att reagera och agera för att han inte ska utsättas för dessa könsstereotypa bemötandena.



Och jag vet inte var du bor eller vilken värld du lever i men din beskrivning av att barn ser likadana ut ang frisyrer och att de klär sig likadant osv, låter helt osannolikt och ganska naivt.

Merparten av alla barn "trycks" tidigt in i sin respektive könsroll med framförallt kläder o leksaker o frisyrer och hur de förväntas vara utifrån vilket kön de har.

Hur kan du ha missat detta? Hur många pojkar ser du tex med klänning eller kjol på sig eller som har långt hår i tofsar eller flätor?

Har du tex aldrig sett avdelningarna för barnkläder i de stora (ja även de flesta mindre) klädkedjorna? Pojkkläder på ena sidan - med färger som går mest i blått, brunt, svart,, grått o grönt och dessa kläder har inte sällan tryck med manliga superhjältar, bilar och tom vapen på.. Och flickkläder på andra sidan - färgglada men ofta en majoritet av olika rosa färger och det är mycket kjolar o klänningar som antingen liknar prinsess-stuket med volanger, tyll o glitter eller som anspelar på att flickor ska vara lite sexiga (korta kjolar, tröjor/linnen som visar magen eller lågt skurna byxor m.m.). Har du tex någonsin jämfört ett par byxor eller tröja i samma storlek från pojk- resp flicksidan? Centilång borde rimligtvis vara samma mått oavsett om plagget hänger på pojk-eller flick-sidan, men både tröjan o byxan från flick-sidan är mycket tajtare och även kortare både i ärmar ben och på längden.



När jag i flera klädbutiker har ifrågasatt detta med indelningen flick o pojk så får jag alltid, utan undantag, svaret att det är så folk vill ha det! att om ett plagg mot förmodan är mer unisex så får personalen ofta frågan om det är till pojke eller flicka.

Och leksaksaffärer ska vi inte tala om. På merparten av kartongerna till alla fordon, bilbanor, verktyg, alltså alla dem leksaker som tillskrivs pojkar finns det en bild på just en eller flera pojkar som leker med den specifika leksaken. Och på merparten av alla kartonger med dockor, dockvagnar, köks-prylar alltså de sk flick-leksakerna, som inte sällan har olika rosa färger, så ses nästan alltid bilder på en eller flera flickor.

Och här ovan nämner jag "bara" kläder o leksaker. Hur människor bemöter pojkar resp flickor och vilka olika förväntingar som ställs på de båda könen är skrämmande.



Ja du Jenny, det kan ju tyckas vara självklart att barn ska få vara barn år 2011 och att de inte ska behöva tänka på hur de enligt normerna borde se ut eller vara, men verkligheten ser tyvärr inte ut så.



Och jag kan än en gång undra VAR du bor någonstans som helt har missat hur könsstereotypt pojkar o flickor bemöts och behandlas. Och jag ser det som mycket tragiskt att du inte kan glädjas åt att människor, oavsett om de är föräldrar eller människor utan barn, utanför din förskola verkar och agerar för att könsrollerna ska upplösas för att låta barn vara just barn.

Vi som gör det, gör det ju både för våra egna och andra barns skull och ju fler desto bättre...att du kan tycka något annat är en gåta.



Slutligen så ber jag dig att om du vill kommentera mer, så gör det under ditt blogginlägg det inlägg som jag har utgått ifrån.

2011-01-16 @ 18:51:17
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Jenny.

Att radera känns ju konstruktivt! Får man bara kommentera i din blogg om man inte ifrågasätter det du skriver och stryker medhårs? Men du tyckte det var helt ok att skriva dina svar här i min blogg?

Varför har du ens kommentars-möjlighet om du raderar?



2011-01-16 @ 23:31:43
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Mir

ojoj jag tänkte skriva en kommentar om dit inlägg men så ser jag de här kommentarerna och tappar tråden helt och får huvudvärk i stället. trött man blev. jaja det var bågot om isblock i huvudet iaf, vilket någon kanske fått i huvudet nu vad vet jag...

2011-01-29 @ 04:42:58
URL: http://beyondforever.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Mir

Förstår dig helt o fullt.

Det är irriterande som fan när folk svarar i min blogg på sånt jag skrivit i DERAS blogg...

2011-01-29 @ 08:50:51
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Ina

Jag skulle också skriva något om det här behandlingshemmet men nu kom jag av mig och fattar ingenting alls.

2011-01-29 @ 11:07:30
Postat av: Beyond Eternity

Ina o alla övriga som läser;

strunta helt i kommentarerna som är från 'Luppan'/Jessica och de svar jag gett henne efter hennes inlägg...de hör inte hit alls:-/

2011-01-29 @ 19:57:42
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback