Kan du ana vad som finns på bilderna?






Här ligger 3 människor som inte har något hem..och detta är bara några få av dem.

Dessa bilder tog jag idag när jag stannade till vid en lekplats med Neo. Neo tittade länge och sa "sova, sova". Han stannade upp flera gånger under sin lekstund och var väldigt fundersam och sa samma sak igen, sen sa han "Neos säng"....Trots hans ringa ålder så kändes det som om han tyckte att de kunde få sova i hans säng...

År 2009 i Sverige, i vårt välfärdsland i vårt välbärgade samhälle så  finns det fortfarande människor som inte har något hem!!


Dessa människor har helt säkert haft ett hem en gång, ett jobb och flera av dem har också helt säkert barn någonstans.
Jo vi känner väl alla till att merparten av dessa hemlösa människor också är missbrukare och flera av dem har dubbeldiagnoser (psykiskt ohälsa/missbruk) och detta är oftast en stor bidragande orsak till deras situation,  men det får aldrig bli en ursäkt för att inte hjälpa någon.

Jag har jobbat med flera av dem och de flesta är varma, snälla och empatiska människor som hamnat helt galet i livet och fastnat i missbruk och har inte klarat av att ta sig ur det.

MEN varför händer det ingenting? Varför har de fortfarande ingenstans att ta vägen? Varför finns det ens en enda människa som är hemlös i Sverige idag?

...det finns verkligen inte en enda godtagbar förklaring.






Kommentarer
Postat av: Ilahinoor

Ingen vill ta ansvar antar jag. Tycker ändå det känns som att majoriteten av Sveriges invånare vill hjälpa dem så jättekonstigt att inget händer. :/ Men vi får fortsätta prata och skriva om det så kanske kanske händer det ett mirakel :)

2009-09-13 @ 10:54:10
URL: http://ilahinoor.blogspot.com
Postat av: Beyond Eternity

Skönt att du har känslan av att majoriteten vill hjälpa...tyvärr känner inte jag detsamma. Bor i en stadsdel där hemlöshet och missbruk är väldigt synligt, vilket också gör att jag ofta hör kommentarer från folk som går förbi dem som befinner sig i detta och det är alltför ofta nedlåtande som t.ex. "de får fan skylla sig själva", "jävla slödder", "och såna där ska våra skattepengar gå till, nej fy fan" o.s.v.



Vill också tro att om det uppmärksammas mer så kanske, kanske att det sker en förändring... Mer kunskap om människor som befinner sig i missbruk/hemlöshet och hur den s.k. vården/hjälpen ser ut är viktigt att få ut, för det stämmer mycket sällan överens med den föreställning människor har och som de yttrar sina fördomar från..

2009-09-14 @ 08:46:12
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Ilahinoor

Tack för att du tittade förbi och din glädjande kommentar :D



Man kanske skulle "klä ut sig" till uteliggare o när ngn går förbi och säger sådär så hoppar man upp och säger: Era skattepengar går inte till oss det är därför vi ligger här :)



Ta en liten diskussion om deras rasism.

2009-09-14 @ 09:36:19
URL: http://ilahinoor.blogspot.com
Postat av: Beyond Eternity

Ha, ha, ha!!! Vilken klockren grej!!! Det är nästan så att jag ska göra det!!! Lovar att rapportera om det blir av!!;-)



2009-09-14 @ 19:31:17
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Nina

TYvärr tycker jag inte att den allmänna inställningen verkar vara att man vill hjälpa tvärtom hör jag bland mina bekanta att "de får skylla sig själva" å "jag tänker inte ge några pengar för de knarkar bara upp dem". Jag delar andolut inte dessa åsikter utan lider fruktansvärt med dessa människor som jag tycker förtjänar all hjälp. Jag sjänker pengar när jag går förbi å jag skiter fullståändigt vad de gör mde pengarna. Vi hade en diskussion på min blogg för ett tag sedan där vissa tyckte att utliggaren inte har rätt att göra vad han vill med pengarna medan jag menar att har jag gett dem ifrån mig så bestämmer inte längre jag å vill han köpa cigg eller öl så låt honom göra det. Själv köper jag ju snus å godis för mina pengar ibland.

Bra inlägg!

Vill du tillägga någon till diskussionën på min blogg är dui varmt välkommen: http://ninaruthstrom.blogg.se/2009/september/racker-det-att-vara-tacksam.html#comment

2009-10-10 @ 15:18:32
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Tack för ditt inlägg och jag känner igen det där med attityden att dessa människor får skylla sig själva. Helt ok att människor väljer att inte ge pengar, MEN jag ser det som allas förbannade skyldighet att göra något...det kan vara att ge en extra filt eller ge mackor, att man köper de hemlösas tidning eller att man agerar politiskt för att få till en förändring, bara man gör något.

Jag ska absolut läsa din bloggs inlägg vid tillfälle. Och att givaren skulle bestämma vad mottagaren ska göra för pengarna är bland det sjukaster jag hört, om man ger något så ger man väl det villkorslöst annars bör man definitivt låta bli..

2009-10-11 @ 20:38:52
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback