Det här är så viktigt.

Elin

Du får mitt svar här i stället eftersom jag ser detta som otroligt viktigt och hela ämnet i sig ligger mig mycket varmtom hjärtat. Och mina inlägg/uttalanden om just detta tillägnar jag just alla dem som kämpar hårt, som sliter varje dag, varje timme för att komma ut sitt missbruk, för att visa att hela detta dömande och moral-tänket är helt upp åt väggarna galet.
Men framföralt så debatterar jag också om detta för att visa mitt stöd för den person som står mig allra närmast, som under många år har kämpat, och fortfarande gör, med det helvetet det innebär att sluta med droger.

***

Du sätter verkligen fingret på det jag reagerar över som gör mig både ledsen och arg. Det är just människovärdet du ger dig på genom ditt resonemang, det blir att en människa som tar återfall när det gäller en drog, ska inte längre få utöva sitt yrke/arbete - det som personen kan och är bra på , vilket också kan vara det enda som gör att personen orkar kämpa för att inte trilla tillbaka helt. Vi har redan ett system som straffar den som tar droger och det är rättsväsendet.

Men med ditt resonemang så ska människor som Jay straffas fler gånger, inte bara av rättsväsendet. Jag har alltid undrat över var relevansen ligger i att göra så, att moraliskt straffa en människa och ta ifrån dem deras värde som människa, genom att beröva dem deras jobb, hem eller tom vård när de har ett pågående missbruk eller jobbar hårt på att inte trilla dit igen?

Det finns absolut ingen som helst logik i detta. Det finns inte heller en enda undersökning eller någon som helst evidensbaserad forskning som kan visa att detta skulle vara ett effktivt system för att vidmakthålla någon noll-tolerans för droger och det har definitivt ingen som helst effekt på att förhindra att en person inte ska ta ett återfall.

Däremot så visar det på raka motsatsen, att när man blir sparkad på närman redan ligger ner eller när man sliter för att ta sig upp, så är risken mycket stor att man helt tappar fotfästet då man möts av den typen av resonamang som du för. Det finns inte heller något som visar på att drogandet minskar utifrån samma moral-resonemang. 

Och jag vet verkligen vad jag pratar om då jag jobbat i många år med människor som varit i och försökt ta sig ur ett missbruk, jag har det dessutom i min direkta närhet. Jag har funnits vid deras sida, jag har sett detta jävulska helvet som det innebär att försöka ta sig ur ett drogberoende. Och i denna kamp så såg jag (och ser fortfarande)med stor sorg och ilska, också ständigt detta fruktansvärda resonemang och dömande från dem som ser sig som så mycket bättre än missbrukaren, som är snabba att döma människor som faktiskt försöker ta sig ur sin skit. Och det ENDA det resulterar i är att dem tappar den lilla, lilla tro på att de någonsin skulle kunna sluta med sitt drogande och raset blir ett faktum.

Så JO, det man gör om man tar ifrån en person som jobbar på att hålla sig drogfri dennes jobb som något sjukt 'straff', så tar man också ifrån personen dess människovärde. I mitt examensarbete - min uppsats - för ett antal år sedan så fick jag det också bekräftat, att människor som ska försöka ta sig ur ett missbruk och för att kunna återfå sitt människovärde/få behålla det lilla dem har kvar, så var sysselsättning - arbete något som var en av de absolut viktigaste sakerna.

Och din jämförelse att det inte skulle vara samma sak att proppa i sig Polly för den som har ett sockerberoende med att ta återfall genom att röka cannabis, visar tyvärr  vilken enorm okunskap  som kommer fram genom ditt resonemang ang just missbrukets mekanismer. För det är exakt samma saker som i grund och botten triggar missbrukaren och som vidmakthåller det, oavsett om det handlar om socker, shopping, mat, spel eller droger osv. Problemet är att det läggs en helt annan moralisk vikt av att ta återfall i ett drogmissbruk än att ta ett återfall i sitt matmissbruk, MEN den personliga förödelsen och dess negativa konsekvenser är densamma.

Kommentarer
Postat av: Elin

BE. Nu blir jag lite trött. Jag tolkar dig som om du tar för givet att jag inte vet ett skit om droger eller nånsin haft med det att göra. Tänk, jag har också haft vänner som knarkat, antingen ihjäl sig eller på andra sätt förstört sig totalt. Blir de sämre människor för det? Nej. De gör dåliga val och det kan alla göra. Men skulle jag vilja ha dem på till exempel min arbetsplats? Nej. Jag är stenhård när det gäller droger, det ska inte vara okej. Tycker du att jag är okunnig och tar ifrån honom människovärdet så fine, tyck det då. Men jag anser att han har ett ansvar och då är det en jävligt dålig idé att knarka.

2010-11-23 @ 11:27:27
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Beyond Eternity

Det blir lite svårt att tolka det på något annat sätt, eftersom du resonerar som du gör. I ditt resonemang så kan jag inte hitta någonting som visar att du har den kunsakpen som jag pratar om..och det är bara ett krasst konstaterande utan värdering av dig som person.



Jag förstår fortfarande inte logiken med att ta ifrån en människa dennes jobb, för att h*n tagit ett återfall när allt visar på att det är just det som är förödande att göra. Jobbet är bevisligen, en av dem livsviktiga faktorer som faktiskt gör att personen klarar av att inte falla tillbaka i missbruket och kan återfå/behålla sitt människovärde. Det finns inget som på något sätt visar att det är något positivt att sparka någon som tagit ett återfall.

Och än en gång; det finns redan ett system som 'straffar' människor som testar positivt på droger och det är rättssystemet så VARFÖR vill du att dessa människor ska straffas fler gånger?



Att på sin väg att bli helt drogfri med allt vad det innebär (byta livsstil, vänner, tankesätt, ta tag i orsaken till drogandet och deala med det, hitta nya sätt att hantera sin ångest/smärta o.s.v.)ta ett återfall (vilket tyvärr är mer en regel än ett undantag) och att bli blottad i den mindre bra handlingen, att visa ödmjukhet och ånger inför det man gjort och öppet visa att man inte vill tillbaka i drogträsket är i allra högsta grad att TA ANSVAR!!



Nej, självklart går det inte att ha en person som har ett pågående drogmissbruk på sin arbetsplats, MEN det är en jävla skillnad på den situationen och den, där en människa tar ett återfall och fortfarande har för avsikt att hålla sig drogfri.



För övrigt så OM någon upptäcks ha ett pågående drogmissbruk på en arbetsplats så är företaget skyldig att erbjuda hjälp och INTE sparka personen. Om denna person trots erbjuden hjälp inte visar att h*n vill sluta, då är det en helt annan sak ang att personen ska bli av med sitt jobb.



Du får väldigt gärna förklara logiken i det du förespråkar, på vilket sätt det är positivt och hur fungerar. Framförallt då det inte finns något som visar på att ditt resonemang har någon som helst förankring eller effekt i verkligheten D.v.s resonemanget och dess genomförande har ingen positiv inverkan för att människor ska klara av att sluta missbruka och ej heller att inte ta återfall. Det finns inte ens något som kan styrka att människor inte skulle börja med droger och fastan i missbruk för att de vet att de skulle kunna mista sitt jobb.



Så jag vill verkligen höra din förklaring.



2010-11-23 @ 14:28:10
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: MBK

För att knarka och att vara påtänd på jobbet är olagligt och en säkerhetsrisk. Du sitter verkligen på dina höga hästar BE. Har du någonsin sett en påtänd flippa? Ta en praktik på akutintaget en vecka så får vi se vad du säger sen.

Man kan inte sparka någon för alkohol missbruk eftersom alkohol är lagligt och därmed ska arbetsgivare erbjuda hjälp. Knark = olagligt (precis som stöld) arbetsgivaren kan sparka eller välja och hjälpa om denne vill. Läs på lite innan du går till angrepp med alla dina superlativ!!

2010-12-28 @ 22:42:50
Postat av: Beyond Eternity

MBK

Det är precis av de anledningarna jag uttalar mig (inkl personlig erfarenhet):

utbildning och lång erfarenhet inom yrket där jag dagligen mött missbrukare.

Den enda som går till angrepp och bör läsa på är du!



Om du hade varit konstruktiv i ditt försök att föra fram din åsikt hade det varit en sak, men människor som valsar in på någons blogg, i detta fallet MIN blogg, bara för att attackera o gå till personangrepp intresserar mig inte ett dugg.

Så ta du din "enorma kunskap" och predika någon annanstans!

2010-12-29 @ 00:44:33
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: MBK

Har inte valsat in på din blogg, har läst länge, även på FL. Men ditt inlägg till Elin var ju helt idiotiskt och har du blogg får du väl tåla att man skriver på den eller?

Vem riktar du ditt inlägg till? jag har inte mött en enda människa i min omgivning som "ser ner" på missbrukare..Jag förstår dock dom familjer och människor som kanske tagit avstånd helt från en familjemedlem eller vän pga att man försökt ALLT.

Och att vissa har noll tolerans får du väl bara respektera, vad vet om vad alla har varit med om?



Han jay som du skriver om skulle nog garva om han läste ditt inlägg, "han har kommit till insikt" skriver du...han blev PÅKOMMEN!! Känner du honom eller? Han kanske gillar att röka braj?



Och sen ett annat inlägg du skrev om kärring på busshållplatsen som sa till en invandrarkvinna,,

OMG säger bara,,MOGET!!! Henne kunde du kränka och kalla det ena och andra i din blogg..

Nä du, du är nog inte så fördomfri som du vill utge dig för att vara!!!

2010-12-30 @ 21:26:34
Postat av: Beyond Eternity

MBK

Nej, bara för att jag har en blogg så behöver jag definitivt inte tåla kommentarer som innehåller personangrepp. Det är MIN blogg, alltså är det JAG som bestämmer!!! Hur enkelt som helst!



Om man gör som du, är okonstruktiv och går till personangrepp, då har man INTE i min blogg att göra.



Du frågar vem jag riktar inlägget till? Om du bemödar dig med att läsa ordentligt, så ser du vem jag riktar inlägget till.



Och ang inlägget om kvinnan vid busshållplatsen så bör du nog läsa om och läsa rätt där också. Du verkar helt ha missuppfattat vad jag skrev och framförallt poängen med det hela.



För övrigt så har jag aldrig någonsin påstått att jag är fördomsfri, det är dina egna föreställningar.



Efter att ha läst dina två kommentarer igen så börjar jag nästan undra om anledningen till att du skriver är något personligt, för jag kan verkligen undra VAD det är du vill med dina attacker/personangrepp?



Att du nämner FL (där jag inte varit aktiv på närmare 1 år) och vad det forumet har med detta att göra är lika märkligt som dina otroligt okonstruktiva kommentarer och personangrepp.



Som sagt, ALLA är välkomna att kommenterar i min blogg, så länge kommentarerna är konstruktiva och utan personangrepp. Och klarar du inte av det så är du INTE välkommen att skriva här och jag tänker inte upprepa det en gång till, utan händer det igen så kommer jag att blockera dig, för sånt här trams kan jag definitivt klara mig utan.

Och eftersom du uppenbarligen blir så extremt upprörd av det jag skriver så blir det ju högst märkligt att ändå verkar läsa väldigt mycket av vad jag skriver, så till den milda grad att du har koll på mina inlägg på FL sen snart ett år tillbaka.



Om det jag skriver leder till att du känner ett sånt behov av att ösa ur dig personangrepp så är det ju faktiskt bättre att du låter bli att läsa, eller hur?

2010-12-30 @ 22:41:17
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: MBK

"Efter att ha läst dina två kommentarer igen så börjar jag nästan undra om anledningen till att du skriver är något personligt, för jag kan verkligen undra VAD det är du vill med dina attacker/personangrepp?"

Inget personligt bara att jag tycker att DU tror dig skriva den rätta sanningen, du är minsann utbildad och har kunskap som vi andra saknar, vi andra har ju även en krass syn på människovärdet, Jag skriver vi andra för du skriver "er" "ni", du kanske riktar till dom ska känna sig träffade, vad vet jag?!Du vill gärna påpeka detta i dina diskussioner till folk. Och ja jag tycker inlägget till Elin var idiotiskt, jag tycker att du uttryckte dig på ett dåligt sätt. Lite nedvärderande. Det är min åsikt.



Anledningen till att jag nämnde FL var för att jag ville poängtera att jag läst mycket som du skrivit och inte alls "valsade" in.



Kom igen personangrepp?? Jag skrev inte att du var en jäkla idiot eller något...

2011-01-01 @ 18:26:16
Postat av: Beyond Eternity

Jag uttalar mig som jag gör i de här inläggen om missbruk för att jag har den kunskapen och erfarenheten, konstigare än så är det inte. Jag har varken tid eller lust att linda in saker o ting för att det ska passa andra.



Om du sen uppfattar det som att jag tror att jag skriver den "rätta sanningen" så får du ju tycka det.

Om du anser att det jag skriver är helt galen och inte har någon grund alls, så kom gärna med motargument/kunskap som visar något annat i stället för att skriva sånt du gjort; "inlägget var idiotiskt", "Du sitter verkligen på dina höga hästar BE." "Ta en praktik på akutintaget en vecka så får vi se vad du säger sen."

"OMG säger bara,,MOGET!!! Henne kunde du kränka och kalla det ena och andra i din blogg.." (och varför du överhuvudtaget plötsligt pratar om ett av mina andra blogginlägg som inte har med detta att göra gör det hela än mer märkligt).

Att du dessutom ironiskt slänger ur dig frågan om jag känner Jay (!) o att han skulle garva om han läste det jag skrev, är bara så löjligt..



Vad vill du liksom uppnå med såna kommentarer? Sånt får i alla fall mig att bara bli irriterad o undra vad det är för jävla xxxxx som skriver. Förstår du vad jag menar?



Och dessa typer av kommentarer är jag som sagt inte ett dugg intresserad av, det är förlöjligande personengrepp och okonstruktivt och leder absolut ingenvart.



Jag kommer aldrig att be om ursäkt för att jag i mina blogginlägg skriver vad jag tycker o tänker eller att jag använder mig av kunskap/erfarenhet när jag skriver om något, framförallt inte ämnet missbruk eller ämnen som jag brinner för.

Och om du dessutom läser min kommentar under Elins första, så har jag tom specifikt uttryckt att jag INTE gör någon som helst värdering av Elin som person, det är åsikterna jag reagerar över då flera av dem INTE har någon som helst förankring i undersökningar o evidesbaserad forskning...och inte heller från min egen erfarenhet. Och just detta är något som gör mig förbannad och ledsen, vilket jag också skriver i början av mitt inlägg.



Att människor slänger ur sig dömande o trångsynta påståenden/kommentarer till höger o vänster som det inte finns något som helst belägg för och sen inte ens kan förklara vad de menar med sina påståenden, kommer jag aldrig att acceptera, framförallt inte då det är ämnen som berör mig och som jag vet att jag har kunskap och erfarenhet av.



Och med din utläggning om att du skriver "vi", så kan jag inte tolka det på annat sätt än att det faktiskt är DU som har tagit åt dig av det jag skrivit och att dina kommentarer inte har så mycket att göra med hur jag svarat Elin.

Och nu verkar det också handla om hur jag skriver överhuvudtaget, att du är irriterad över mitt sätt att uttrycka mig på.

I ditt svar nu så 'värderar' du hur jag skriver mina svar/inlägg, inte bara här utan även på FL(?).

Det i sig känns oerhört lågt, framförallt så borde du ju skrivit om det DÄR och DÅ när det skrevs och inte kommentera det i min blogg 1 år senare.



Så MBK, specificera dig, var konstruktiv, förklara VAD det är du vänder dig emot som du inte håller med om, förklara varför och håll dig till detta som jag skriver just nu.

Och har du något att invända mot något av mina andra inlägg här i min blogg, så skriv dina åsikter om det där i stället.

2011-01-01 @ 21:09:27
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Isa

Fin sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-05-07 @ 18:37:23
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Beyond Eternity

Isa

Tack! Nej, äran för den fina desigen ska Lady Dahmer har, för det är hon som gjort den:-) Om du går in på hennes blogg så kan du klicka dig vidare om du är intresserad av hennes blogg-design.

Längst ner här på min sida/blogg så hittar du länken till Lady Dahmer.

2011-05-07 @ 21:07:26
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback