Jag är faktiskt svensk!!!

För några veckor sedan så stod jag och väntade på min flickväns dotter som skulle komma med bussen från skolan. Busskuren är helt i glas och ganska stor med bla tre sittplatser på ena långsidan som sitter ihop som en bänk.

På den yttersta platsen till vänster satt en gråhårig kvinna i ca 70-års-åldern, som jag kommer att kalla sur-kärringen och på den andra yttersta platsen satt en förmodligen lika gammal kvinna med invandrarbakgrund. På mittenplatsen stod invandrarkvinnans matkasse.

Jag ställde mig framför dem för att titta på busstidtabellen som satt på glasrutan ovanför dem, då säger sur-kärringen till mig att jag kan sätta mig för hon får MINSANN ta bort sin kasse(och syftar på invandrarkvinnan).
Nej tack säger jag, jag vill inte sitta och flyttar mig några steg bakåt för att bara 'stå och vänta'.
Då vänder sig surkärringen till invandrarkvinnan, bankar jätte-hårt med handflatan flera gånger på kanten på sitsen och säger med mycket hög och tydlig röst

"D E N  H Ä R  S K A  M A N  S I T T A  P Å   O C H  I N T E  F Ö R V A R A  S I N A
K A S S A R  P Å,  M E N D E T   F Ö R S T Å R   V Ä L   I N T E   S Å N A   S O M   D U  !!!
F Ö R S T Å R   D U   V A D  J A G  S Ä G E R,   D E N  H Ä R   S I T T E R  M A N  P Å!!! "

Jag tände till på alla 75 cylindrar och skrek till tanten " Vad fan håller du på med, ingen behöver ju sitta just nu! gamla människa hur beter du dig egentligen?" Hon fnyste till och vände bort huvudet. och jag var också tvungen att vända mig bort från henne för att inte följa impulsen att slå henne på käften.

Det går max någon minut, när sur-kärringen sätter igång igen. Hon vänder sig än en gång till invandrarkvinnan och säger högt och tydligt
" J A G  Ä R  F A K T I S K T  S V E N S K,  F Ö R S T Å R D U  D E T ?"

Om jag blev arg innan så är det inget mot vad jag blev nu, jag skrek frågande vad fan det hade med saken att göra att hon var svensk, att jag skiter fullständigt i vad hon är för man beter sig inte som henne och bad henne hålla käften eller gå därifrån.

Medan jag försöker lugna ner mig och återfå normal andning så upptäcker jag när jag ser mig omkring att det är ganska mycket folk i busskuren, ca 8-9 pers. och alla som står där har invandrarbakgrund.

Och alla LER...mot mig!:-)

Gissa om det var skönt att säga ifrån. Det var så uppenbart att denna sur-kärring  var mycket negativt inställd till invandrare. Förhoppningsvis så vågar hon i alla fall aldrig mer yttra sina invandrarfientliga åsikter.

Kommentarer
Postat av: Tild!

En stor puss skulle du ha!! Civilkuraget lever tack vare såna som du!

2010-10-09 @ 17:32:40
URL: http://coopertrooper.blogg.se/
Postat av: Cilla

Underbart att du reagerar!!! Håller med en Tild! om att du verkligen förtjänar en stor puss!



Jag blir mest chockad/stum när folk beter sig puckat, oförskämt etc. men önskar jag kunde reagera mer dvs visa att jag inte sympatiserar på något sätt...

2010-10-09 @ 19:44:54
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Så förbnnat bra gjort. Hoppas jag hde vågat göra detsamma. Det är civilkurage det. BRAVO!

2010-10-09 @ 20:14:19
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se
Postat av: Beyond Eternity

Tack alla fina för pussar o positiva kommentarer:-)

Jag kan helt enkelt inte vara just tyst i alltför många lägen, på gott och ont, men just den här gången var jag mycket tacksam för min oförmåga att hålla tyst:-)

2010-10-09 @ 22:20:07
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Fan vad bra att du sa till henne! Jag var med om att en gammal tant på min gård berättade om hur besvärliga "negerbarnen" på gården var för att de spelade boll, jag blev så ställd över vad hon sa att jag bara nickade och gick därifrån, sen grämer jag mig varje gång jag går förbi henne, jag borde ha sagt till henne.

2010-10-09 @ 23:08:05
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/
Postat av: Elin

Men gud! Vilken jävla kärring! Heja dig som sa åt henne på skarpen!

2010-10-10 @ 00:38:34
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Eliz

FAN VAD DU ÄR BRA! Hurra! :D



Tänk om fler vore som du, du är en vardagshjälte.

2010-10-10 @ 23:53:20
URL: http://greenstuffonyourfloor.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Anna..

Det är inte alltid så lätt att finna orden precis när saker o ting händer, framförallt för att man definitivt inte är beredd på att människor ska komma med så sjuka uttalanden...så jag tackar min impulsivitet för att jag faktiskt fick ur mig något alls.

2010-10-11 @ 18:13:31
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Elin

Ja, jävla kärring är nog det minsta man kan säga om henne...jag fattar inte hur man kan bli så jävla elak så man beter sig så mot en helt okänd människa:-o



Eliz

Tack för den 'titeln':-)även om jag inte känner mig sån..

Som jag sa till Anna, så är det nog många som vill säga ifrån, men de blir nog så ställda precis när det sker, vilket är helt förståeligt...



2010-10-11 @ 18:21:19
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback