Dagiset som gud glömde! (läs; ägaren som gud glömde!)

Jag har funderat ett tag nu på att 'outa' det dagis som vi precis har lämnat. Det dagis (eller rättare sagt ägaren) som lovade guld o gröna skogar, men som sen visade sig vara allt annat än ok.

Detta är alltså dagiset...

...där ägaren inte klarar av kritik, utan i stället öser ur sig hur dålig man är som förälder.

....där ägaren med djur o natur (vilket jag specifikt efterfrågade då jag letade dagis) egentligen menade att det var fullgott för barnen att vistas i dagisets trånga trädgård och titta på myror o nyckelpigor i stället för de utlovade utflykterna i den fantastiska XXX-dalen som ligger alldeles nära. Vissa barn fick nån gång då o då gå iväg på utflykt, men långt ifrån det utlovade minst 1-2 gång/vecka.

...där det utlovades 4 pedagoger då barngruppen var fulltalig (15 barn - varav 12 blöjbarn, de flesta barn är mellan 1-3 år), men att det i verkligheten visade sig vara 2 pedagoger som ständigt var stressade.

...där en förälder kom för att hämta sitt barn en eftermiddag och hittar ägarens 15-åriga dotter helt ENSAM med två barn!!!!

...där 4 personal slutat/försvunnit på det 1½ år som dagiset funnits och där den ena tom hade hotat med att sjukskriva sig mer om hon inte fick sluta omgående.

...där ägaren lekte hobby-psykolog och efter bara ett par veckor då ett barn hade börjat sa till barnets föräldrar att de inte klarade sätta gränser för sitt barn och samtidigt erbjöd båda föräldrarna att gå i samtal hos ägaren för att lära sig detta!!!

...där jag också av ägaren beskylldes för att inte sätta gränser för mitt barn, vilket i sin tur enligt ägaren inte var bra för varken personalen, de andra barnen och de andra barnens föräldrar!!!!

...där jag enligt denna ägare 'mutade' mitt barn då jag gav honom mellanmål (frukt/riskaka) när jag hämtade honom.

...där jag råkade höra  en pedagog (pedagogen visste inte att jag fanns kvar i kapprummet) hota ett barn med att han skulle få sitta i en stol resten av dagen om h*n inte gjorde som hon sa.

...där ägaren kunde får raseri-utbrott på mig som förälder (även på andra föräldrar) om jag ifrågasatte något som hade med mitt barns vistelse att göra.

...där jag blev uppringd av ägaren som undrade om jag inte kunde ha mitt barn hemma mer för det var så ont om personal och jag var ju ändå "bara" sjukskriven till skillnad från de föräldrar som jobbade och måste lämna sina barn.

...där jag också blev tillsagd att hämta mitt barn senast kl 15.oo en dag  i stället för 16.00 för då skulle dem stänga för dagen (dagiset har officiell tid mellan 7.30-16.30). Jag är inte den enda som blivit tillsagd om detta.

...där de två stressade pedagogerna ständigt fick utstå ägarens kritik, nej förresten utskällningar och kränkande tillrättavisningar, mitt framför både barn o föräldrar. Där ägarens ord alltid var lag. Där personalen sällan eller aldrig vågade svara på frågor från föräldrarna ang deras barn, utan att alltid fråga ägaren först.

...där minst 3 barn och deras familjer lämnat dagiset just pga det jag skriver om. Sammanlagt så fram till augusti har det slutat 6 barn

Där Neo aldrig fick gå på utflykt med den sjuka förklaringen att han inte var 'mogen' för att hålla ett annat barn i handen och gå bredvid en trafikerad väg(!!) och om han sen skulle få ett utbrott och inte vilja gå hem så skulle det bli jobbigt(!!??) medan andra barn som var betydligt yngre och betydligt mer "omogna"varit på utflykt några  gånger (diskrimineringsanmälan är på gång).

För övrigt, vilka 2-3-åringar är mogna överhuvud taget att gå intill en trafikerad väg utan att någon vuxen går intill och håller dem i handen? Förståelse om trafiksituationer mognadsmässigt sker  tidigast i 10-12-årsåldern om ens då.

Jag har dessutom fått bekräftat från andra föräldrar (som också bytt dagis) och från annat håll - att detta beteende av ägaren inte var något nytt.


Ja listan skulle kunna göras längre på allt som kommit fram med tiden på detta "fantastiska dagis", men jag stoppar här.

Nu ska jag bara fundera klart på om och när jag skriver ut vilket dagis det är.

Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jävlar i havet. Det var det värsta.

Obehagligt. Skönt at vara där ifrån.

2010-09-05 @ 21:59:08
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se
Postat av: Beyond Eternity

Ja det kan man lugnt påstå! och ja, jag är så glad att vi har lämnat det stället..

2010-09-05 @ 22:13:25
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Elin

Men herregud! Vad var det för jävla ägare?! SKÖNT att ni lämnat det dagiset!

2010-09-05 @ 22:38:23
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: cecilia

det där låter ju alldeles fruktansvärt! finns det inget man kan göra för att stoppa sådana typer? nån form av anmälan?

2010-09-06 @ 08:24:13
URL: http://ceciliatipsar.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Stoppa dem kan man nog inte men anmälan är på gång, ska maila iväg det sista i morgon. Däremot kan jag och de andra som tagit sina barn därifrån upplysa andra som letar dagis att INTE sätta sina barn på det dagiset. Fick ännu en bekräftelse igår från en person som bara kunde instämma i hur illa ägarens beteende är och har varit även på ställen som personen jobbat på tidigare.



Man skulle ju också kunna vända sig till lokaltidningen med en insändare om stället, men det vet jag inte om jag orkar än...får se sen.

2010-09-06 @ 17:17:01
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Tessan

detta stärker min övertygelse om att förskolor & skolor ska drivas kommunalt, inte privat.

2010-09-09 @ 09:12:06
URL: http://tessan.mp
Postat av: Beyond Eternity

Tessan

Det är inte privatägandet i sig som är galet. Människor som denna ägare finns det överallt och om dessa människor har ledande positioner som tex föreståndare på ett dagis, vare sig verksamheten är privat eller kommunal, så blir verksamheten lidande, barnen blir lidande och deras familjer.



Neo går nu på ett annat dagis (Waldorf), som också är privat men som existerar i föreningsform. Där finns ingen som är chef/föreståndare utan man kommer tillsammans fram till hur saker o ting ska var - med Waldorfpedagogik-grund så klart.

2010-09-10 @ 10:54:38
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback