STEREOTYPA KÖNSROLLSMÖNSTER

Efter att idag ha läst en kommentar i Lady Dahmers blogg http://ladydahmer.blogg.se/2009/april/   under "Dagens pappskalle", så går det än en gång upp för mig att det faktiskt fortfarande finns alldeles för många människor som på fullt allvar menar att pojkar blir något annat än pojkar om man inte klär dem i pojkkläderoch flickor blir inte  flickor om man inte klär dem i flickkläder och då  kan man till och med  få in dem på fel spår också!!
Vad då för fel spår undrar jag????

Och denna "Malin"som fällt dessa fördomsfulla kommentarer menar att man ska 'göra' pojkar till pojkar och 'göra' flickor till flickor!!
Hur gör man det?
Jo enligt "Malin" så ska barnen få välja kläder själva först i framtiden när de själv akan göra de... MEN märk väl att fram tills dess så menar hon att de ska vara pojkkläder till pojkar o flickkläder till flickor  för då har man som förälder inte påverkat det hela enligt Malin!!! Eh....????

Men vad fan "Malin", var lever du någonstans? har du missat att det är år 2009 och allt detta med genus? Ja uppenbarligen...

Jag lägger in mitt inlägg här också, det jag skrev till dig i LD's blogg. Jag väntar med enorm spänning på att du ska höra av dig och bemöta detta dravel du öst ur dig.

"Undrar verkligen var du Malin med de otroligt sinnessvaga åsikterna tog vägen för jag har massa frågor när du dyker upp....

Undrar vad du anser om min pojke som har hår så långt som nedanför halsen/nacken och aldrig har blå kläder och som senast fick en mörkrosa tröja http://beyondeternity.blogg.se/2009/april/miraklet-i-ny-rosa-troja.html och att han sitter och matar sin docka med nappflaska http://beyondeternity.blogg.se/2009/april/neo-matar-dockan-emil-med-nappflaska.html ...och innan han gör det så vispar han ihop låtsas-vällingen på sin röda fina spis..han gillar att jag 'duttar' med rougeborsten på hans kinder också när jag själv sminkar mig.

Ja, du Malin...jag undrar verkligen en massa utifrån din snedvridna, stereotypa könsrolls-syn...

Men ärligt talat så tror jag inte för en sekund att du vågar återvända hit och bemöta all den kritik du fått..faktum är att jag tror att du är en sån som kastar ur sig en massa skit och sen stoppar huvudet i sanden..för någonstans så vet du att du inte har några som helst belägg för dina fördomsfulla kommentarer.

Men om du någon gång i framtiden har lite tid över (förutom att ösa ur dig skit) så uppmanar jag dig att följa Lady Dahmers råd att läsa på om genus och uttala dig aldrig mer så som du nu gjort INNAN du har koll på vad du säger och se framförallt till att du har väl underbyggda belägg för det du vräker ur dig..
Och vill du bemöta mina ord och vågar besvara alla de frågor jag har så välkommen till min blogg."



Kommentarer
Postat av: Malin

Och denna "Malin"som fällt dessa fördomsfulla kommentarer menar att man ska 'göra' pojkar till pojkar och 'göra' flickor till flickor!!



Jag sa aldrig att MAN ska göra tjejer till tjejer och killar till killar. Jag sa att MAN kan påverka dem enormt mycket med vad man gör. Herregud vad ni är löjliga som drar igång något så här stort. Vem fan säger att du har rätt i det du skriver? Vem fan säger att jag har rätt?



Du känner inte mig, ni som har klankat ner känner inte mig. Ni får mig att framstå som en omogen individ och det gör mig rent utav förbannad.



Alla människor har olika åsikter, och ni kan kritisera mig hur mycket ni vill för jag är nog den sista personen på jorden som tar skit. Faktum är att folk som drar upp saker som det här, det är oftast dem som tar åt sig skiten.



Det har inte med personangrepp överhuvudtaget att göra, jag har ALDRIG sagt att det är fel på Ladynågot och henne dotter, aldrig någonsin. Jag fick ett intryck av när jag kom in i bloggen om att det påminde om det jag har sett. Jag sa ALDRIG att det var så!

2009-04-20 @ 23:06:03
URL: http://mawlien.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Jag börjar med att påminna dig om ditt eget inlägg genom att citera det



"Är ingen person som klankar ner på folk men efter att ha sett din söta dotter och fått en bild av att det är en kille med tanke på hur du klär henne gör mig lite upprörd faktiskt. Det finns en gräns, man gör flickor till flickor, och pojkar till pojkar och sedan är det deras beslut i framtiden hur dem vill klä sig men om man redan påverkar deras klädsel i så här unga dar så kan man få dem på fel spår också."



Du skrev verkligen ordagrant just att "man gör flickor till flickor och pojkar till pojkar".

Och att kalla oss, och då antar jag att du inkluderar mig, för löjliga då jag reagerar på detta får du tycka om du vill, MEN allt som berör MINA barn och hur människor uttalar sig om barns könsroller är viktigt för mig och jag gör definitivt inte mitt jobb som förälder om jag INTE reagerar på uttalanden som är både fördomsfulla, eller kanske rättare sagt fulla av okunskap, och könsstereotypa.

Det handlar om mitt barns framtid att jag agerar och gör det jag kan för att förändra de otroligt snäva könsrollerna som uppenbarligen existerar även hos dagens tonåringar år 2009.



Precis som jag skrev i någons blogg så vill jag verkligen försöka förstå de resonemanget du och även vissa andra uttrycker när du skriver som du gör.

På vilket sätt skulle t.ex. den klädsel som LD har på sin dotter vara så konstigt att du gör ett så könsstereotypt inlägg i HENNES blogg? Jag kopierar rakt av min frågor som jag även skrev i en annan blogg;

Förklara gärna för mig hur man låter en pojke vara pojke och en flicka en flicka under uppfostran/uppväxt. VAD exakt är det du menar att man ska göra, beskriv gärna. På vilket sätt "GÖR" man en pojke till pojke respektive en flicka till flicka? Och HUR menar du att en pojke ÄR som gör just en pojke till pojke och detsamma med flickor, då de är barn?

VAD exakt var det som kunde göra dig upprörd utifrån de kläder ett barn hade/har på sig?



Är det inte så att hela "grejen" ligger hos dig? Att det är du som har en "trång" mall som pojkar respektive flickor BORDE passa in i och när du nu upptäckte att här passade inte detta barnet in i din mall så 'öste' du ur dig det du gjorde, utan att tänka till överhuvudtaget?



För övrigt är det inte VI som får dig att framstå som en omogen individ, det gjorde du alldeles själv genom ditt inlägg i LD's blogg.

2009-04-21 @ 15:18:27
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

p.s. sen en sak till...att kritiskt ifrågasätta någons uttalande är inte att ge skit.

Att ta skit och kunna bemöta kritik är två helt skilda saker..

2009-04-21 @ 18:50:38
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback