"MILJÖFÖRSTÖRINGEN SPEGLAR KAOSET I VÅRT INRE"

Så otroligt rätt han har, den 43-årige tunnelbaneföraren och fotokonstnären Ralf Pergandé. Det var han som vann fototävlingen 'Earth Hour'. *
Jag kan bara hålla med om den otroligt kloka insikten. Allt kaos som finns ute i samhället och i världen, allt från socialt kaos till miljöförstöringskaos och krig är en exakt spegelbild av vårt inre. Och för att komma till rätta med alla problem som finns så MÅSTE vi börja med oss själva.

Du kan inte leda något eller någon längre än du själv har gått... Ja, precis så är det. Det är något jag också ofta tänkt på i mitt yrke då jag tyckt att jag "fastnat" med ett  problem hos en klient.
I början när jag var helt ny i socialpedagogyrket/samtalsterapeut  så kunde jag nästan slita mitt hår ibland för att det var så frustrerande att inte nå klienten och få honom eller henne att förstå. Men denna frustration hade egentligen ingenting med klienten att göra, utan problemet låg och ligger alltid hos mig själv och gör hos alla former av terapeuter då de inte når sina klienter. För detta 'fastnande' har alltid att göra med att jag själv har fastnat i mitt eget liv på liknande sätt...

Nej, det behöver inte betyda att jag själv är den som är en misshandlare i den bemärkelsen att jag misshandlar någon annan om jag nu har en klient som misshandlat någon, utan det handlar om att jag i mitt liv på något sätt faktiskt misshandlar mig själv. Det  kan vara allt från att jag inte äter och sköter min min hälsa ordentligt till att jag har en relation som är destruktiv, både vänskaps- och/eller partnerrelation.

Så numer så vet jag att så fort jag känner att jag 'fastnar' i ett problem med klienter eller att jag inte når dem, så kan jag vara helt säker på att detta indikerar att jag måste ta tag i något i mitt eget liv. Och när jag väl gör det, vilket inte behöver betyda att problemet måste vara löst utan det handlar mer on insikten om det och strävan om förändring, då lossnar det också alltid i arbetet med klienten.

Och om jag återgår till överskriften att miljöförstöringen speglar kaoset i vårt inre, så kan det ju kännas ganska hopplöst att alla människor måste komma till denna insikt och ta tag i sitt inre kaos för att vår miljö o annat ska förbättras... men jag tror att ju fler som kommer fram till denna insikt och denna enorma möjlighet att förändra sig själv och även genomför det och ser allt positivt som följer med det, kommer automatiskt att på olika sätt också känna att  en förändring faktiskt är möjlig även i världen utanför...om det så bara handlar om att byta ut alla glödlampor till energisparlampor eller att ge en macka till en hemlös. Eller som när miljoner människor världen över faktiskt tog till sig budskapet att under en timme släcka alla lampor.

Tillsammans går det faktiskt att förändra...men vi måste börja med oss själva.

Vad har du för inre kaos eller problem som du någonstans vet att du måste gör något åt, men inte tagit tag i än?





Image from Vr-Zone, showing the city lights in Canberra before and during Earth Hour 20











* http://www.minplanet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=345:han-vann-fototaevlingen&catid=3:aktuellt&Itemid=13

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback