Vägra leksaksvapen och teckande våldsfilmer till dina barn!!!

Ett otroligt viktig ämne som jag hittade på Lady Dahmers blogg, där hon som många andra protesterar mot att det säljs leksaksvapen och att det finns föräldrar som är så 'helt av banan' så att de köper detta till sina barn.
Jag gjorde ett inlägg i bloggen och tog även upp detta med tecknade våldsfilmer.

Jag kopierar det inlägg jag gjorde i LD's blogg

"Ja det du nu tar upp LD både kan och SKA upprepas i det oändliga!
Kan bara instämma i att de föräldrar som faktiskt köper leksaksvapen till sina barn inte bara fattas något grundläggande i sin personlighet, jag hävdar bestämt att de väljer att medvetet skada sina barn genom både inköp av leksaksvapen och även då de tillåter dem att se på våldsfilmer.

Letade en morgon på alla olika tv-kanaler efter något barnprogram, typ bamse eller liknande. Ju mer jag bläddrade bland kanalerna ju mer förbannad blev jag, för vad är det som visas? Jo tecknade våldsfilmer, där de goda ska döda och skada de onda, MEN VAD FAN! Skulle våld vara mer ok bara för att det görs i tecknad version??

Hur kan detta få pågå utan att någon reagerar?? Och HUR kan föräldrar låta sina barn titta på sån skit?? För uppenbarligen så låter föräldrar barn se detta annars hade de programmen redan varit borta.

Och finns det någon förälder som känner sig träffad av detta så får ni fanimej svälja er stolthet och börja agera! Börja med att ta bort leksaksvapnen från era barn och tillåt dem helt enkelt inte att se på fler våldsfilmer."




Kommentarer
Postat av: elakaste barnet!

haha va kul... jag skrev inlägget om detta först sen anna sen LD och sen du, BRA att många reagerar!!!

Synd att inte alla gör det dock :-/

2009-09-05 @ 20:22:23
URL: http://elakastebarnet.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Ja, det är inte bara synd, det är en fullständigt gåta att det finns en enda förälder som köper dessa leksaksvapen till sina barn...och på de tecknade våldsfilmerna vill jag bara kräkas! Det är lika illa att föräldrar låter barnen se den skiten som att de köper leksaksvapnen...

2009-09-05 @ 20:36:58
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: elakaste barnet!

Ja! jag håller med, när jag var liten tittade man på pippi, emil, lotta på bråkmakargatan osv... nu tittar man på robbotar som ska ta över världen!

När jag var liten viste jag inte änns att man kunne döda varandra medans nutidens ungar springer runt och leker just att dom dödar varandra, det är förjävligt!!!

Det har gått från att ungarna leker kurragömma till att dom leker krig...

2009-09-10 @ 10:44:24
URL: http://elakastebarnet.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Jamen precis!

Flera gånger har jag fått rusa iväg med Neo utanför där vi bor för att områdets ungar leker krig med låtsas-automat-vapen och de är kopior av riktiga vapen. De dyker upp bakom ett hörn och riktar vapnet rakt mot en och skjuter. Tyvärr tappade jag allt sans när detta hände och jag skrek till barnet som var ca 11-12 år att om han riktade vapnet mot mig/oss en gång till så skulle jag bryta sönder det i atomer, ringa polisen och även hans föräldrar! Fick ett vedervärdigt o stöddigt svar och då plockade jag upp mobilen och då försvann han som en avlöning!

Jag hade velat söka upp hans föräldrar, men tyvärr omöjligt och veta var de befann sig/bodde...och förmodligen hade de inte brytt sig i alla fall med tanke på att de tillät sitt barn att springa omkring med leksaksvapen..

2009-09-10 @ 11:02:18
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: elakaste barnet!

HAHAHA! bra gjort!! :-D

Jag undrar faktiskt på riktigt vad människor tänker när de köper sånt skit till sina ungar...

Ska fan leta reda på nån dum jävel som gör det och ha ett förhör om hur det kommer sig att de är så jävla pantade.

2009-09-12 @ 01:29:08
URL: http://elakastebarnet.blogg.se/
Postat av: trött på gnälliga föräldrar

men för helvete!??!!! tror ni att barn är så lättpåverkade elr?? du e fan i mig den gnälligaste person som jag har läst nåt av -.- asså vadfan kan hända??? de e liksom int så att barn tänker att dom ska bli med i armen när dom e barn >:o

Svar: Och jag är jävligt trött på såna som du som ibland trillar in här och med sina kommentarer uppvisar detta pinsamma kunskapshandikapp!
Lite koll på verkligheten hade inte skadat(om barns utveckling kanske eller socialiseringsprocessen, eller varför inte den uppslagsboken som handlar om sunt förnuft typ?), då hade du sluppit ödsla energi på att skriva såna generande kommentarer.
Beyond Eternity

2012-03-13 @ 21:14:50
URL: http://skitnerdig.blogg.se/
Postat av: Linn

Det finns barn som överreagerar, det är sant. Det finns de som låtsas skjuta på helt okänt folk, ja, men det är sådant barn gör. De är barn. Jag har svårt att tro att 10-12:åringar när ni var unga inte låtsades skjuta någon/något med en träbössa eller en liten pilbåge.
Från att leka med kottar, till att leka med rediga leksaker som bilar, dockor, djur, m.m, till att numera leka med vapen. Det utvecklas, men hur många far illa av det egentligen?
När jag gick i lågstadiet sprang nästan alla kilar i klassen runt i en dunge med pinnar som vapen och "sköt" på varandra. Pinnar.
Att ha en leksak som faktiskt är till för att föreställa ett vapen ändrar leken inte så mycket än om man använder pinnar. Allt som händer är att de inte behöver lika mycket fantasi längre, för att förvandla en pinne till ett vapen.

Jag har sett bland kommentarerna här att det finns både de som är negativa och positiva till leksaksvapen. Personligen tycker jag att ni överdriver allihopa. Ni får ha er åsikt, jag respekterar alla även om jag inte håller med, men bete er som om ni vore vuxna åtminstone? (Här sitter en 15-åring och ber vuxna att bete sig mer moget, vad ska man tro om det?)

Men nej, jag tror inte att plastvapen ändrar barn negativt. Leksaksvapen har vi haft genom alla tider, även om de har varit i trä eller helt enkelt bara varit en simpel pinne som råkat se ut som ett gevär. Allt som ändrats är leksakens utseende. Visst har de fått ljudeffekter, (som kan vara ganska störande) men hur coolt är det inte för ett barn att få en leksak som gör egna ljud, så att man slipper skrika "PANG" varje gång man "skjuter"?

Låt barnen vara barn, säger jag.

2012-09-11 @ 17:21:00
Postat av: Linn

Och när det kommer till tecknade serier och filmer (kan inte låta bli att skriva om detta också); har vi inte i flera år haft filmer om hjältar och skurkar? Det behöver inte bara vara med skjutvapen, det kan vara fantasy med magi. Vad är det då som är problemet?

Jag ser skurkar som framställs som vad de är; skurkar. Om man tittar på ett tecknat avsnitt av... åh, jag vet inte, Batman kanske? Så är det detta barn kommer se:
-Skurkar gör det de gör bäst; bryter mot lagen.
-Hjälten kommer och räddar alla.
-Skurkarna besegras.
Vem är det som barn ser upp till? Jo, hjälten. Jag har ett antal yngre kusiner som älskar att prata om vilka superkrafter tex Batman, Superman, Spiderman mfl har. De älskar att prata om hur coolt det var när skurkarna besegrades, de kan inte sluta tjata om hur hyllade hjältarna blev när de gjort sitt hjältedåd.

Nu vet inte jag om ni har sett någon unge klä ut sig till Jokern, eller någon annan skurk, men hur många barn finns det inte som klär ut sig till hjältar? Hjältarna är förebilder, de visar vad som är bra. Det kan hända att det används våld i serier/filmer, men man måste ju ha superhjältar som passar alla åldrar.

Det finns filmer och serier om hjältar för alla. Kanske inte alla handlar om de moderna hjältarna, men det finns alltid filmer där gott besegrar ont. Om ni inte har hittat någon film som är tillräckligt spännande för er (tex) 6-12 åriga pojke/flicka, men som ändå inte innehåller en massa våld...

Då har ni inte letat tillräckligt.

Min åsikt (om jag inte gjort den klar för er än):
Barn påverkas inte av moderna leksaker eller våldsamma filmer.
Barn påverkas av kompisar, och er. Ibland måste föräldrar tänka på att inte klaga så mycket på världen runt omkring.

2012-09-11 @ 17:37:32
Postat av: Linn

Oh, och "Beyond Eternity"
Vem är det egentligen som är barnsligast?
Ni säger att barn blir våldsammare, men jag tror att föräldrar glömmer att de ska vara förebilder.

2012-09-11 @ 17:51:49
Postat av: Pelle

Klassisk barn psykologi, Den här får du men inte den där,Då tror jag bernet väljer den där!.Själv fattar jag magiskt intresse för det som jag inte kan få och enumer itresse för det som inte är uppfunett än. begränsa inte barnens inte kraft och vilja, Med dumma vuxenregler, En vuxen kan inte ens behärskar sig själv,Låt barnen vara i fred. Mind your own buisnisse!

2012-10-06 @ 11:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback