HUSET SOM GUD GLÖMDE

....där bor jag.




I snart 1½ år har jag och mina grannar bott i en byggarbetsplats. Vi har dagligen blivit störda av ljud från bilande, bankande, borrande och hamrande, skitigt trapphus, skräniga byggjobbare som har grava svårigheter att bära på saker utan att råka dänga dem i trappräcket i trapphuset så det ekar i hela huset, metalldörrarna in till bygget slår igen med ett brak ca 20 ggr per dag.... behöver jag ens säga att detta ständiga oväsen påverkar psyket mycket negativt?

Otaliga gånger har jag fått rusa till undsättning då min pojke nu 15 månader gallskriker av rädsla över de extremt höga ljuden. Jag har tappat räknngen på hur många gånger vi i panik har behövt lämna vårt hem för att inte min lilla ska få men för livet...jag har till och med behövt resa bort periodvis för att få lite lugn och ro. Att ta emot klienter härhemma för samtal eller akupunktur är helt uteslutet så frågan är hur mycket pengar jag förlorat på detta? Min son föddes in i detta oväsen och även om jag i början kunde skratta lite åt att hans första ljud var att låta som en borrmaskin...men nu är det inte roligt längre....

Ett antal gånger har jag försökt nå in i hyresvärdens snåla sinne och försökt få honom att förstå att man gör inte så här mot sina hyresgäster utan att det kostar...men han skiter i vilket, bara han får sina lyxlägenheter byggda så billigt som möjligt. Detta betyder bl.a. att han anlitar svarjobbare till och med från Litauen för att komma så billigt undan...utöver det så använder hans sig så långt det är möjlgt av de personer som redan är anställda av honom, som t.ex. fastighetskötaren! Kontentan av det hela är att detta har blvit ett evighetsbygge utan slut.... Om värden i stället hade anlitat en ordentlig byggfirma så hade detta helvetet varit över för länge sedan....

Otaliga gånger har jag vänt mig till olika instanser och försökt få någon form av kompenastion och/eller för att minimera störningarna för detta helvete, men i princip utan resultat.
Otaliga gånger har jag haft kontakt med hyresgärstföreningen för att få dem att hjälpa till, men jag får bara till svar att 'tyvärr, det är tillåtet att renovera/bygga om, vi kan inget göra!!!
Det är alltså idag tillåtet för en hyresvärd att utsätta sina hyresgäster för dylik tortyr och på fullt allvar ta ut full hyra!

Åh herre Buddha vad jag längtar ut till den där röda stugan med vita knutar på landet

Dagens fråga:
Undrar om det är ok att jag ställer en liten bandspelare i hyresvärdens hus där jag spelar upp alla byggoljud som jag spelat in?
Trackback