"Genus-frågor handlar inte om rosa kläder på flickor"

"Hur som helst; genus-frågor handlar inte om på rosa kläder på flickor. Det har skett en beklaglig sammanblandning där xxxx xxxxxx bidragit en del. Hon har själv fött barn nyligen men kallar xxxxxxx's moderksap för att "föröka sig".

Då har man missförstått vad feminism är - eller vad genusfrågor handlar om."





Kan man inte säga att någon har "förökat sig"om man ser sig som feminist?

Och fenomenet att sätta just rosa kläder på flickor för att de är just flickor, är väl i allra högsta grad en del av det stora ämnet genus och genustänkt?


Antingen är denna person helt ute och cyklar eller så har jag helt fatalt missförstått genus och feminist kan jag ju definitivt inte vara då jag också har sagt "föröka sig" i samband med att någon fått barn.
Jag gissar dock på det första alternativet.
Men vad vet jag, jag är ju bara feminist och "genus-förälder".


Någon som känner sig manad att förklara?

Kommentarer
Postat av: Tina Wedin

Jag antar det är min kommentar du menar men i stället för att fråga mig så skriver du ett helt inlägg...



Jag menade inte på ordvalet, jag menade på att ifrågasätta någon att bli mamma i huvudtaget så som jag uppfattade att det gjordes...tycker det är väldigt elakt att säga att någon inte förtjänar att få barn bara för att man inte har samma åsikter som en själv.



2010-08-17 @ 11:50:19
URL: http://www.tinawedin.se
Postat av: Tina Wedin

Kanske jag missuppfattade hela inlägget också..? Men om du menade min kommentar så är svaret som jag skrev ovan. :)

2010-08-17 @ 12:41:29
URL: http://www.tinawedin.se
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

jag tror att många människor inte riktigt förstår vad kläder har för inverkan på människor.



genus handlar om bemötande. Hur vi bemöter barn i vardagen. Vilka förväntningar vi har p ådem och de begränsningar de utsätts för.



Här spelar kläderna STOR roll. Eftersom att människor bemöts olika beroende på vad de har för kläder.



Nej, du kan inte vara genusmedveten och samtidigt klä dina barn stereotypt. Du kan vara för jämlikhet, men inte genus.



tina - jag har för mig att du var anonym? (kan ha fel)



sen är det väl ingen som sagt att hon inte förtjänar att ha barn.



Däremot att man tycker synd om barnet som har en mamma som 1. tycker att sex är snuskigt och sannorlikt kommer överföra sin syn på detta till barnet, samt inte vill berätta hur barn blir till och 2. är extremt fördomsfull och okunnig och 3. sitter och beter sig väldigt illa helt oprovocerat (jo för det var det) och mobbar folk online. Hon är en förebild till sin dotter och borde tänka lite på hur hon beter sig. ATt bli arg och säga dumma saker kan alla göra, men hon har verkligen betett sig illa. Tyvärr så har hon raderat alla bevis för detta.

2010-08-17 @ 12:46:33
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

sen så vill jag tillägga att föröka sig innebär just det - att man skaffat barn, reproducerat. Det ligger ingen värdering där.

2010-08-17 @ 12:48:06
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER - Confessions of a Neurotic Attentionwhore

och vad JAG menade var att det är tragiskt att hon iom att hon förökat sig även kommer "föröka" sina fördomar och hat. När hatiska människor fostrar barn så överför de ofta sitt hat till barnen.

2010-08-17 @ 12:49:15
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: Tina Wedin

Jag skrev kommentaren på Sandras blogg...och var inte anonym vad jag vet? Hur som helst.

Jag har läst många kommentarer på olika bloggar där ni (alla ni som varit inblandade) skrivit mycket skit om varandra hit och dit..men jag uppfattade det som att ni skrev att Sandra inte skulle ha barn..inte förtjänade det, "synd att hon har förökat sig" tyckte jag du, LD, skrev.. Därav min kommentar.



Nja det blir lite svårt när kommentarer raderas..bevisen försvinner för både de bra och de dåliga sakerna som skrivs... har hon dessutom tagit bort bara sina kommentarer men lämnat kvar era framstår ni ju som "ännu värre"..



2010-08-17 @ 12:56:18
URL: http://www.tinawedin.se
Postat av: Tina Wedin

ah OK. Ja det håller jag med dig om...

2010-08-17 @ 12:58:13
URL: http://www.tinawedin.se
Postat av: Beyond Eternity

Tina

Jag har faktiskt ingen aning om vem som skrivit det jag citerat ovan, för det fanns inget namn alls där jag hittade den kommentaren. Och jag kan tyvärr inte svara där då de flesta inlägg som inte är fördelaktiga för blogg-ägaren raderas.



Jag har aldrig någonsin sagt att man inte förtjänar att få barn bara för att man inte har samma åsikter som en själv, det har jag faktiskt aldrig hört/sett någon säga. Så det vet jag inte riktigt var du har fått ifrån.



Jag kan däremot bli mycket illa berörd när en person i brist på argument och förmåga och vilja att förklara sig kastar ur sig grova anklagelser om mina (och andras) barn (inkl flera märkliga påståenden som vederbörande gör med sitt/sina barn som bevisligen inte är bra för barnet/barnen).



Att överhuvudtaget "ge sig på" och smutskasta någon i brist på konstruktiva argument, med hjälp av någons barn är så sjukt att jag faktiskt inte finner ord för det. Och detta i sig gör att jag kan tycka att det är tragiskt att en sådan här person har barn...och Lady Dahmer har förklarat det så bra i inlägget ovan, att sådant beteende förs över till barnen.



Så det jag känner tycker har alltså ingenting att göra med att någon har en annan åsikt än vad jag har.



2010-08-17 @ 13:25:48
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag fick ditt mail.



Är du helt jävla väck eller vad är det frågan om? Är du allvarlig? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta å dina vägnar.



Så länge du skriver en öppen blogg, och framförallt fortsätter skriva OM MIG, så har jag lika mycket rätt att kommentera i din blogg som någon annan.

2010-08-17 @ 14:47:06
URL: http://motherhood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback