Konflikträdsla

Detta är ett fenomen som är väldigt utbrett överlag i samhället. Att visa och uttrycka känslor som just ilska är något som ses som dåligt, hysteriskt, okontrollerat och något som ska undvikas in i det längsta. Och ett stort antal människor undviker att bli arga och möta en konflikt och flyr hellre på olika sätt.


Samma fenomen finns ju så klart även på nätet (dock har fler lättare att vara arga bakom sin skärm mot vad de skulle vara irl)

Så länge en blogg-skribent skriver glada, positiva och icke arga, provocerande eller irriterade inlägg så är allt frid o fröjd. Alltså såna där inlägg som är så  där lite lagom puttinuttiga och sånt som håller en stor skara bloggläsares känslor på en bra o trevlig nivå.

Men om det mot förmodan startar någon form av konflikt i olika bloggar så är de flera som uttrycker " tycker att det var ok att läsa din blogg men nu kommer jag inte att läsa mer pga bråket" eller  "jag vill inte bli inblandad i er konflikt, så nu lämnar jag helt din blogg"  eller "jag trodde det var en trevlig och familjär stämning här"(från LD's blogg) osv osv

Om man inte ens kan se/läsa en konflikt på nätet, hur ska man då klara  konflikter irl?
Självklart uttrycker jag om jag blir förbannad på något som någon har sagt, det är precis lika ok som att uttrycka glädje för något.


Så jag vill jag verkligen poängtera att om du är en av dem som  bara är ute efter solskenshistorier á la lagom, så är detta helt fel blogg att läsa.
Och även om det ibland kan gå ett tag mellan inläggen så när jag väl skriver så kan det vara allt mellan himmel och helvete, vilket jag också är som person.

Så jag kommer att fortsätta skriva både om min lycka o glädje över mina barn, om ämnen som berör mig och om andras inlägg o kommentarer i olika bloggar och som i sin tur ibland också gör mig heligt förbannad.

***********************

Vill tillägga att jag vet verkligen att det kan vara extremt jobbigt att möta och 'gå in i' en konflikt irl och jag tycker själv många gånger att det är skit-jobbigt, men att undvika konflikter i tron att 'det jobbiga' försvinner, är att lura sig själv....och i många fall så blir det tom värre.

Kommentarer
Postat av: Syster C - långt ifrån lagom och nästan perfekt...

Jag håller verkligen med, trots att jag i grund och botten är en sån där konflikträdd person. Fast istället för att skrämmas av konflikter på nätet så blir jag verkligen glad när folk står upp för sin åsikt och tar en konflikt på ett konstruktivt sätt. Jag har dock de senaste åren jobbat hårt med konflikträdslan och det har blivit mycket bättre stolt. Tex så gick jag nog in i en idag på fb. Nån uttalade sig negativt och okunnigt om sjalbärande och då kunde jag liksom inte vara tyst...

Du har en härlig blogg!

2010-08-24 @ 09:10:00
URL: http://systerc.se
Postat av: Beyond Eternity

Tack:-)



Att man av någon anledning har utvecklat konflikträdsla har man inte alltid svaret på och det är helt ok, men det är aldrig ok att fly hela tiden och tro att konflikterna förvinner.



Du har ju verkligen tagit tag i din rädsla och jobbat hårt på det:-) Det är ju så det borde vara om man upptäcker att denna rädsla ständigt styr....men alltför få gör som du...

2010-08-24 @ 10:18:54
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Tina Wedin

Men jag tycker att när en diskussion blir "bråkig" eller vad man ska säga, så är det inte roligt att vara med längre.. speciellt inte om det blir "du är en idiot som tycker så" eller "läs på du vet ingenting" eller ännu värre "du är dum, fet,korkad, ful" osv..man kan ju diskutera och det går rätt vilt till, men blir det bråk har man tappat hela iden liksom, tycker jag.



Man måste kunna diskutera utan att bli osams helt enkelt, vare sig man tycker olika eller inte.



/Tina

2010-08-26 @ 22:43:39
URL: http://www.tinawedin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback