Ja, jag är topp tunnor rasande, bedrövad och ledsen...

...över att SD nu finns i vår riksdag. MEN det betyder inte att jag på något sätt anser att alla andra partier inklusive varenda enskild individ (och jag själv) är utan 'skuld' eller rättare sagt utan ansvar.
Ingen är utan ansvar att SD fick mandat i riksdagen. Ingen  kan svära sig fri från att Sverige har blivit ett så kallt och främlingsfientligt land, att de som redan ligger ner blir sparkade på än mer ang sjukförsäkringssystemet och det sociala skyddsnätet som knappt längre existerar, att integrationen är ett skämt och att precis som Martin Ezpeleta säger i krönikan nedan "Integrationen har varit så lågprioriterat att våra politiker saknar grundläggande kompetens för att ens debattera den".

Han menar vidare att man måste börja med att rannsaka sig själv, vad har jag gjort, vad har jag för personlig del i att det har blivit som det har blivit?

"För visst måste vi bli arga på oss själva.
Vi som vet att människor har lika värde, men inte lyfter ett finger för att se till så att det efterlevs. Vi som jublar för varje hundralapp extra vi får genom skattesänkningar, utan att reflektera över vem eller vad som nu fått mindre resurser. Vi som är lyckliga över att våra barn äntligen får välja skola, utan att reagera på att det finns dem som får nöja sig med vad som finns kvar efter att ni har valt färdigt. Vi som reagerar på den högljudda och folkvalda främlingsfientligheten – som är lätt att begränsa inflytandet på – men blundar för den tysta, anonyma och massiva strukturella diskrimineringen som drabbar hundratusentals människor i Sverige varje dag och som är integrationens största hinder."

Läs hela den otroligt tänkvärda krönikan av Martin Ezpeleta här

Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Verkligt kloka ord av Ezpeleta

2010-09-22 @ 19:40:12
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se
Postat av: Beyond Eternity

Ja, hela hans krönika är riktigt, riktigt bra..det är kloka ord som alla borde ta till sig.

2010-09-22 @ 19:46:13
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: cecilia tipsar

jag gillade också den krönikan, brukar gilla hans krönikor i allmänhet :)

sv: haha ja det tycker jag verkligen att du ska göra. sjukt rolig historia ju. så länge man inte råkar ut för det själv ;)

2010-09-22 @ 23:42:07
URL: http://ceciliatipsar.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Sagt och gjort!:-)

2010-09-22 @ 23:48:51
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback