Från skitig misär till svensk trygghet

Jag har precis varit i Budapest i två dygn.
Jag gick säkert tre mil under de två dagarna och jag såg den mest vidriga misär...jag såg hur många människor som helst som låg på gatan, skitiga, såriga, ärriga, trasiga och helt utan livsgnista.  Jag såg människor som var så långt ifrån klarhet då de fulla av billiga droger bedövar sig för att slippa ha ont både fysiskt o psykiskt, människor som du o jag, men utan något som helst liv..
Jag såg människospillror som aldrig kommer att resa sig igen. och flera av dem jag såg har säkert inte överlevt sedan jag såg dem  för igår när jag lämnade staden, säkert via ett tryggt flyg, så hade minusgraderna slagit till.


Där finns inga, skyddsnät, inga socialförvaltningar som du kan gå till o hämta ut överlevnadspengar, för som socialt utslagen i denna skitiga stad Budapest så får man helt enkelt förlita sig på att någon som går förbi ser att det faktiskt är en människa som ligger där och då skänker en slant eller en brödbit o lite vatten...

Ja jag gnäller  ibland över vårt system, att det inte funkar som det borde, men fan säger jag, när jag nu påmints om hur jävla jävla vidrigt det kan var i ett land inte alls så långt bort från trygga Sverige, så inser jag ju så klart hur otroligt bra vi har det. även om jag vet att vi även här ser misär som INTE borde få förekomma.

Alla borde se det jag såg i Budapest då och då och bli påminda. Och då jag läste Lady Dahmers blogg idag så fick det mig än mer att tänka på  hur sjukt det är att människor här i trygga Sverige beklagar sig över dem som får bidrag på ett eller annat sätt.
Hur kan man ens tänka en sån tanke som att de borde "rycka upp sig" "ta tag i sitt liv" o.s.v. Och de få som får bidrag som även tar ett svartjobb då o då (och då menar jag inte den lilla klick som utnyttjar bidragssystemet trots att de redan har det gott ställt); jag förstår dem, för ingen vill bara överleva, ALLA vill leva också.





På ett tåg på väg bort från misären


Kommentarer
Postat av: Lady Dahmer

din portfölj hittar du till häger på sidan. en gul folder liksom.



sen lägger du alla koder där de ska ligga. (alltså INTE alla på ETT ställe.)

2009-11-10 @ 13:47:19
Postat av: Beyond Eternity

Tack!! Ok, ska prova:-)det lär väl märkas sen om jag lyckats eller inte:-)

2009-11-10 @ 13:57:00
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback