Hur var det nu med det där med att kasta första stenen?

Alla ni som ojjar er över o tycker att det är så förskräckligt att Jay Smith får vara kvar i Idol efter att ha testat positivt på cannabis, ni har ingen som helst aning om vad det innebär att vara missbrukare/f.d. missbrukare - att ha en "missbrukarpersonlighet", att alltid vara stämplad och anses vara dålig och värdelös, framförallt  när återfallet blir ett faktum, att alltid bemötas med avsky och framförallt att alltid få stoppat upp i ansiktet att man aldrig är värd att få en andra chans.
Det är alla ni "skenheliga helgon" som hjälper till att vidmakthålla den stämpling som alla med ett missbruk ständigt får möta.


Alla människor har något i sitt liv, större eller mindre, som de behöver ta tag i och förändra för att det på olika sätt är förödande för ens liv eller så är de mitt uppe i förändringen och jobbar hårt på att inte ta 'återfall'. Vi kan faktiskt kalla det för en form av 'missbruk' eftersom det är något du återkommande gör som är svårt att bryta och det används inte sällan för att slippa ångest och att möta det där jobbiga som du fasar för. Det kan vara allt från beteende-missbruk som ställer till det för dig ex att du alltid undviker konflikter eller har svårt att säga ifrån till att du missbrukar mat, shopping, internet, tv, spel, alkohol, tabletter osv.

Tänk om just ditt 'missbruk' alltid bemöttes med avsky och en ständig påminnelse om hur jävla dålig du är som människa, att du förskjuts och alltid ses som tredje klassens individ. Och tänk om dina 'återfall' (för återfall tas i regel alltid mer eller mindre) i just ditt personliga missbruk alltid bemöttes med att du kastas ut från ditt jobb, du riskerar att kastas ut från ditt boende, du anses alltid som ett low-life som borde förpassas ut från samhällets gemenskap och att det alltid finns någon/några som ständigt påminner dig om hur extremt dålig du är när du blottas i dina misslyckanden.

Det är ett oerhört svårt jobb att sluta med sina personliga 'missbruk' och det är ett nattsvart och långdraget helvete att sluta med just droger. Men att också behöva kämpa mot alla er som av någon märklig anledning anser att ni är så jävla mycket bättre än den uppenbara missbrukaren, h*n som använder droger, att också behöva möta alla er som är så jävla snabba med att döma en annan människa, det är näst intill ett omöjligt uppdrag.

Skärpning för helvete, för ni är inte ett dugg bättre!  Människor som Jay Smith har åtminstone kommit till insikt om sitt missbruk (vilket är a och o för att starta en förändring) och jobbar hårt på att inte trilla ner i skiten igen!!!

Så börja ni med att titta på er själva stället, kom till insikt och ta tag i er egen skit - era egna 'missbruk'.





Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Jonesy

Riktigt bra inlägg!!! Jag själv är en ordentlig sockermissbrukare (precis som många, många andra) och jag är säker på att det inte är den enda last jag har även om jag inte tänker på det. Har också människor i min närhet som kämpar med sk större missbruk. Alkohol och droger. Jag tycker inte sämre om dem för det. Istället ser jag en styrka i att klara sig ifrån det. Jag är realistisk och förstår hur svårt det är att "ge upp" något på det sättet, särskilt med tanke på hur ogärna jag slutar med mitt socker trots kunskapen om hur dåligt det egentligen är för mig. Just sockerberoende är ju kanske också det vanligaste beroendet idag?



Hur som helst ett fantastiskt inlägg! Inspirerande utan tvekan. Kanske måste jag skriva ett eget i samma stuk ;) Men jag glömmer inte att länka isf.

2010-11-21 @ 11:51:59
URL: http://jonesythekatt.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Tack Jonesy:-)



Skriv gärna om detta du också, ju fler som gör det desto bättre.



Just det jag skrivit om är en av dem företeelser som gör mig riktigt jävla arg. Jag har ju också under många år jobbat med just människor som missbrukar droger/alkohol/spel o även mat och jag vet vilket helvete det är för dem att lägga av och hur dem blir bemötta av övriga samhället. Och det värsta av allt är att det finns alltför många inom min egen o närliggande yrkeskår som ser ner på människor med missbruk och bemöter dem som hopplösa fall...



'Folk' borde verkligen se om sina egna 'missbruk' innan dem dömer ut andra istället för att pissa på dem som sliter för att blir att förändra sina liv.

2010-11-21 @ 13:28:15
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Jonesy

OM du vill läsa så blev mitt inlägg så här:

http://jonesythekatt.blogg.se/?tmp=21214321



Hur som helst... Jag tycker du har så väldigt rätt i det du skriver. Hade inte kunnat säga det bättre själv egentligen.

2010-11-21 @ 21:45:11
URL: http://jonesythekatt.blogg.se/
Postat av: Elin

Men du, här håller jag inte med. noll tolerans mot droger! Det är inte samma sak att falla tillbaka i ett sockerberoende och proppa i dig Polly som att röka cannabis. Jag älskar Jay men jag tycker att han borde ha fått sparken. Han har ett ansvar och Idol är hans jobb. Då är det inte okej att knarka under Idolturnén.

2010-11-22 @ 11:49:56
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Jenny

Bra inlägg och Elin, du missade hela poängen.

Principen och anledningen.

Frågan om människovärdet.



2010-11-22 @ 16:40:41
URL: http://ladyj112.xpy.se/
Postat av: Elin

Jenny, BE skrev att många ojar sig över att Jay får vara kvar och jag tillhör den skaran därför att jag inte tycker att det ska vara okej att ta droger. Att han har ett människovärde har jag inte nekat till en sekund. Eller?

Så vilken poäng missade jag?

2010-11-23 @ 00:08:59
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Jonesy

Elin: Visste du att cannabisbruk ger färre konsekvenser än sockerberoende? Nu förespråkar jag INTE droger, men det kan vara värt att fundera över. Studier säger att cannabis i stort sett mest påverkar minnet och då främst om man missbrukar, den effekten går dock i princip alla fall tillbaka igen när personen slutat medan effekter som exempelvis diabetes som kan komma med sockerberoende ju faktiskt idag inte går att bota men kan ta död på dig.



Som sagt är jag INGEN förespråkare för droger, men jag stoppar i mig socker och koffein varje dag.



Frågan här var väl dock snarare om han är en sämre människa bara för att han har gjort sina misstag i det förflutna. Jag anser att personer som slutat med ett beroende är starka oavsett om det gäller heroin eller socker. Jag ser definitivt inte ner på någon som tagit rätt beslut och lagt av. Vilket jag förstått att han gjort. Alla gör vi idiotval då och då i livet. Vissa gör inte värre val än att fuska på ett prov eller bli tillsammans med fel kille/tjej medan andra stoppar diverse onyttingheter i kroppen. Förlåta måste man väl ändå kunna göra? Eller?

2010-11-23 @ 08:02:16
URL: http://jonesythekatt.blogg.se/
Postat av: Jonesy

Btw.. Jag följer inte idol så jag har inte koll på all fakta här ;)

2010-11-23 @ 08:04:30
URL: http://jonesythekatt.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Elin

Jag svarar dig i ett nytt blogginlägg, för detta är viktigt!

2010-11-23 @ 10:34:19
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Elin

Jonsey, nej han är ingen sämre människa för att han gör skitdåliga val. Det har jag HELLER aldrig sagt. Men cannabis är en olaglig drog som är farlig och när han arbetar på Tv4:as uppdrag i Idol och ska vara en förebild tycker jag inte att det ska ursäktas att han tar droger. Jag menar inte att han är en dålig person som man ska kasta tomater på, men jag tycker att man ska vara konsekvent.

2010-11-23 @ 11:20:29
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Jonesy

Elin: Det förstår jag iofs... Samtidigt så är det ju många "idoler" (nu menar jag allmänt och inte just i Idol) som missbrukat/missbrukar både det ena och det andra. Så det är lurigt... Självklart ska man inte uppmuntra sådana val, men kanske valen att sluta med en sådan sak? Jag hittar inte riktigt orden, men jag hoppas du förstår ungefär vad jag försöker få fram.

2010-11-23 @ 12:22:36
URL: http://jonesythekatt.blogg.se/
Postat av: Helle

Håller med Elin. Som "offentlig person" har man ett ansvar. Idol är också ett program där man vänder sig till barn och ungdomar och TV4 borde ha "diskat" honom, visat att det INTE är okej att missbruka.



Det som också hör till saken, är det att detta inte var första gången Jay använde sig av droger. Han har tidigare (innan denna incident) uttalat sig om att han mått psykiskt dåligt, använt olika droger och att hans fd fru/blivande fru/nuvarande tjej lämnade honom just pga det.



Min personliga åsikt är att han aldrig slutat med drogerna och tog ett återfall den där gången, utan han råkade bara bli tagen med "handen i kakburken" helt enkelt. Inför en stor del av svenska folket, så...

Jonesy skriver:

"Visste du att cannabisbruk ger färre konsekvenser än sockerberoende?..."

"...Som sagt är jag INGEN förespråkare för droger, men jag stoppar i mig socker och koffein varje dag."

För mig låter det visst som att någon förespråkar droger. De flesta som "försvarar" cannabismissbruk, är själva brukare och det är ett faktum.



Dessutom går det inte att komma ifrån att cannabis är, för många, "inkörsporten" till tyngre droger.

2010-12-08 @ 13:10:21
URL: http://fjaaant.blogg.se/
Postat av: Beyond Eternity

Helle

Din okunskap om missbruk, dess mekanismer och VAD som fungerar och inte fungerar för att en person skall sluta missbruka (eller inte börja)/inte ta återfall, är mycket tydlig. Med både erfarenhet och utbildning så ger jag dig samma svar som jag gav till Elin här

http://beyondeternity.blogg.se/2010/november/det-har-ar-sa-viktigt.html



Och för övrigt; att påskina att barn/ungdomar skulle få för sig att det är ok att ta droger pga av att Jay inte åkte ur Idol efter sitt återfall, är inte bara ännu ett bevis på din okunskap, det är att idiotförklara varenda unge/ungdom!!!



2010-12-08 @ 22:57:52
URL: http://beyondeternity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback